JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. ABB:s nya elbuss laddas på 15 sekunder

ABB:s nya elbuss laddas på 15 sekunder

På den internationella kollektivtrafikkongressen i Geneve visade ABB upp sin teknik för ultrasnabb laddning av elbussar. Laddaren har en effekt på 400 kW och batterierna laddas på bara 15 sekunder!
ABB har arbetat med snabbladdning för personbilar under flera år och har snabbladdningsteknik för alla standarder som finns på marknaden i dag.

Nu har man utvecklat tekniken med en ny typ av ultrasnabba laddare för stora bussar med upp till 135 passagerare. Effekten på laddaren är 400 kW vilket gör att batterierna kan laddas i stort sett fullt på bara 15 sekunder.

Bussarnas elmotorer drivs helt och hållet av batterier. Det finns inga luftledningar som ger ström till bussarna.

I stället snabbladdas batterierna vid vissa hållplatser genom att en laserstyrd arm automatiskt kopplar upp bussen mot laddstationen under tiden som passagerarna går av och på bussen. Mer tid får inte en laddning ta.

Vid ändhållplatsen laddas bussen i 3-4 minuter och sedan behöver batterierna inte laddas mer än 15 sekunder vid varje hållplats.

Genom detta kraftfulla snabbladdningssystem kan batteripaketet göras kompakt och relativt lätt så att bussen inte släpar på onödig vikt och förbrukar onödig energi på grund av batteriernas vikt.

För att inte ge "spikar" i elnätet, när bussen laddas med så stora effekter, laddas själva laddstationen upp från nätet och lagrar energin tills bussen kommer in för laddning.

Tekniken testas för närvarande i ett pilotprojekt på sträckan mellan Geneves flygplats och Geneves internationella mässcentrum Palexpo.

Projektet heter TOSA och ska uttydas Trolleybus Optimasation Systeme Alimentation men kan också uttydas efter medlemmarnas initialer - T för Geneves kollektivtrafikbolag TGP, O för Office for the Promotion of Industries and Technolgogies, S för Geneves energibolag SIG och A för det svensk-schweiziska kraft- och automatiseringsföretaget ABB.

Se videofilmen på Youtube.

Snabbladdning med 400 kW likström direkt från laddaren till batterierna är väsentligt mycket kraftfullare än dagens snabbladdningssystem för personbilar. Därför krävs helt andra lösningar än en vanlig elkabel och en så kallad handske som kopplas in i bilens eluttag.

Den japanska snabbladdningsstandarden Chademo har en effekt på 50 kW. Det är den kraftfullaste snabbladdaren i dag. I Chademoladdarna omvandlas nätets växelström till batteriets likström i själva laddstolpen och bilen tankas med likström direkt i batteriet.

Den amerikanska elbilsbyggaren Tesla Motors är på gång med en egen likströmsbaserad "supercharger" som enligt uppgifter till Elektroniktidningen är på 90 kW. Det har inte kommit ut så mycket detaljer om tekniken, bara att Tesla planerar att bygga ett nät av supersnabbladdare i Europa för sin nya modell Tesla S.

Den snabbaste växelsströmsladdningen, med strömomvandlaren från nätets växelström till batteriets likström ombord på bilen, finns för närvarande i Volvos nya generation C30 Electric. Det är en trefas snabbladdare som ger 22 kW och laddar C30-batteriet till 90 procent på 90 minuter.

Den har utvecklats av tyska Siemens som samarbetar med Volvo Cars om komponentutveckling till elbilar.

En vanlig långsamladdning hemma i garaget ger bara 3,3 kW.

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)