Nu är de första Combo-bilarna klara
Två elbilar är redo att låta sig snabbladdas på 20 minuter med den nya snabbladdningsstandarden Combo DC Fast Charging System - BMW:s nya i3 och GM:s nya Chevrolet Spark EV.Det handlar om standardisering av laddningsuttaget i bilen och "pluggen" i laddstolpen. Oavsett vilket system bilen är byggd för ska man kunna ladda både från en växelströmsstolpe och en likströmsstolpe.
Det var för två år sedan som de tyska biltillverkarna BMW, Volkswagen, Audi, Porsche och Daimler slog sina påsar ihop med amerikanska Ford, GM och Chrysler om att satsa på SAE:s föreslagna SAE Combo DC Fast Charging System som ska ladda batterierna
De fick direkt stöd av ABB, Aker Wade, Eaton och IES, företag som är involverade i laddinfrastrukturen och bygger laddningsaggregat för alla typer av system.
Snabbladdningsstationerna ska ha en effekt på upp till 90 kW, men ABB startar på effekten 50 kW med sina Combolaggregat. Läs om det här.
Redan då talades det om att BMW i3 skulle bli först på plan med nya Combo-systemet. Och så blir det. BMW lanserar sin lilla elbil i3 i USA i höst och strax därpå kommer GM med sin nya Spark EV. Ett tag såg det ut som att Spark skulle komma före med Comboladdningen men nyligen meddelande GM att man väntar till efter BMW i3.
(Bilden upptill visar BMW i3 och bilden till höger en sprängskiss av Spark EV).
I går tisdag gick både BMW och GM ut med pressmeddelande om att de nu, tillsammans med laddstationsföretagen, testat funktionaliteten i föreserierna av de bilar som kommer ut på marknaden i höst i USA. (Läs pressmeddelandena här.)
Så småningom kommer också VW-koncernen, Daimler och Ford ut med sina "Combobilar" i USA.
Exakt hur tidsplanen för Europa ser ut är oklart.
Samtidigt är amerikanska Tesla Motors i full färd med att bygga ut ett eget snabbladdningssystem med likströmsladdning över hela USA och Kanada och har aviserat en utbyggnad i Europa. Tesla har nyligen uppgraderat sitt Supercharge-system från 90 kW till 120 kW. Läs om det här.