Även det faktum att bruttomarginalen sjunkit från 32,4 procent i fjol till 32,0 procent i år förklaras med ogynnsamma valutaeffekter.
Resultatet efter skatt blev trots det 3,0 miljarder kronor, klart bättre än motsvarande period i fjol då det landade på 2,2 miljarder kronor.
Framför allt är det Nordostasien och Indien som pressar koncernens försäljning. Mer än en fjärdedel av omsättningen i dessa regioner har försvunnit på ett år, enligt rapporten.
– Vi ser för närvarande att försäljningen är under visst tryck. Detta är framför allt drivet av valutaeffekter samt att två stora utbyggnadsprojekt för mobilt bredband i Nordamerika nådde sin kulmen under första halvåret 2013. Försäljningen påverkades också i Japan där vi närmar oss slutförandet av ett större projekt, skriver vd Hans Vestberg i rapporten.
Samtidigt andas rapporten en viss optimism. I Kina har företaget tagit två kontrakt för 4G/LTE hos nya kunder och den europeiska marknaden ser ut att ta fart med nya investeringar i WCDMA/LTE. Det ger goda möjligheter till nya affärer för Ericsson.