RS chattar på 19 språk
RS Components har installerat ny chattfunktion på sina sajter i 29 länder och på 19 språk. För svenska, danska och norska kunder sitter 15 personer, varav 3 tekniker, redo att hjälpa nätkunderna.– En framgångssaga i hela vår globala verksamhet, säger Klaus Göldenbot, global försäljningsdirektör på det brittiska moderbolaget Electrocomponents.
På de nordiska RS Online-sajterna dyker chattfunktionen upp först när systemet anar att en kund är vilsen och behöver hjälp. Systemet tolkar beteendet på webben och griper in om det tror att det behövs.
I flera andra länder ligger chattfunktionen klar att användas redan vid inloggningen.
Enligt Klaus Göldenbot ökar kundnöjdheten med den nya chattfunktionen samtidigt som det genomsnittliga ordervärdet i e-handeln ökar.
RS Components har anlitat det globala webbkonsultföretaget Live Person för installationen av programvaran Live Chat och Live Persons molntjänst.
RS Components är en av världens största elektronikdistributörer. Företaget startades redan 1937 i London under namnen Radiospares Limited och försåg radioaffärer med reservdelar.
I dag har RS Componens mer än 550 000 produkter i sitt sortiment.