Hybridsystemet i Prius består av en bensinmotor och två elmotorer, MG1 och MG2, som även används som generatorer.
De är sammankopplade via ett planetväxelsystem kallat eCVT som driver bilen steglöst i flera olika kombinationer. Den steglösa patenterade växellådan innehåller enbart 21 delar jämfört med en konventionell automatlåda som innehåller hela 700 delar (källa Wikipedia).
Från det första årets blygsamma siffror ökade försäljningen av Prius stadigt år efter år och Toyota lade till allt fler hybridmodeller.
Men det stora genombrottet kom 2012 när Prius kom i en ny modell. Då fördubblades i ett slag Toyotas försäljning av fullhybrider. Det året sålde Toyota 1,2 miljoner hybridbilar.
Prius svarar för mer än hälften av Toyotas sammanlagda försäljning av hybridbilar. Nästa generation Prius väntas 2015.
Av de 6 miljoner hybrider som Toyota sålt genom åren har 2,8 miljoner sålts i Japan, 2,3 miljoner i Nordamerika och bara 0,6 miljoner i Europa.
Så här har försäljningsutvecklingen skett enligt Toyotas pressmeddelande. (Länk)
Den vänstra kolumnen visar det globala försäljningen, nästa kolumn försäljningen i Japan, därefter Nordamerika och sist Europa.
1997 0.3 0.3
1998 17.6 17.6
1999 15.2 15.2
2000 19 12.5 5.7 0.7
2001 36.9 18.4 15.9 2.3
2002 41.3 19.9 20.3 0.8
2003 53.2 27.1 24.8 0.8
2004 134.6 68.7 55.9 8.1
2005 234.9 58.5 149.9 23.3
2006 312.5 72.4 197.6 36
2007 429.4 81.9 287.8 48.9
2008 429.7 104.4 254.9 57.8
2009 530.1 251.1 205.2 54.7
2010 690.1 392.2 195.8 70.1
2011 628.9 316.3 185.1 82.8
2012 1219 678 344.6 106.8
2013 1279.4 679.1 358.1 153
Total 6072.9 2814.2 2302.4 646.6