JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. SL var först med batteribuss

SL var först med batteribuss

I fredags var det premiär för fastighetsbolaget Humlegårdens batteridrivna buss (länk). Men att det skulle vara Stockholms första batteridrivna buss stämmer inte. Redan 1982 lät SL bygga två batteridrivna bussar som trafikerande linje 41, från Stadshagen till Gärdet.
Det är författaren och trafikhistoriken Leif Stolt som vill påminna Elektroniktidningens läsare om SL:s försök mellan 1982 och 1984. Bussarna gick från Stadshagen till Gärdet men batterierna hade så begränsad kapacitet att de endast gick under högtrafik på för- och eftermiddagar.

”Bussarna fungerade, var tysta och miljövänliga men kostnaden och den begränsade räckvidden visade att batteribussar inte var något realistiskt alternativ för miljövänlig trafik. En ytterligare negativ faktor var den sämre passagerarkapaciteten hos de korta bussarna; de kunde ta 64 passagerare, därav 39 sittande, vilket är sämre än de innerstadsbussar som används i dag” skriver Leif Stolt som också tagit bilden på 41:an.

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)