JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Lans fick nobben av Saabs aktieägare

Saab nobbade Håkan Lans

Uppfinnaren Håkan Lans fick inte gehör för sina krav på en "avtalsenlig lösning" med Saab om licenspengar för hans navigeringssystem AIS, som Saab säljer över hela världen. Aktieägarna sa nej på Saabs bolagsstämma i går.
Tvisten ligger nu i en skiljenämnd i Stockholm och den handlar om hur stora intäkter som Saab haft på försäljningen av sina AIS-produkter för säker navigering av fartyg i hårt trafikerade kustområden som hamnar och stora floder.

Carl-Johan Westholm, ordförande i Uppfinnarkollegiet och rådgivare åt Håkan Lans sedan 2007, lämnade ett yrkande till Saabs bolagsstämma att uppdra åt styrelsen att se över hanteringen av patenttvisten och få en avtalsenlig lösning istället för en fortsatt långdragen juridisk process. (Länk)

Men Saabs aktieägare sa på stämman nej till förslaget.

I ett skarpt formulerat tal på bolagsstämman kritiserade Carl-Johan Westholm Saabs hantering av licensavtalet.

- Om svenska staten gjort affärer med Saab, som Saab gjort affärer med Håkan Lans, skulle Saab ha gått omkull för över femtio år sedan. J 29 F Tunnan hade blivit det sista flygplanet, sa Carl-Johan Westholm.

Bilden till höger visar planet Gul Rudolf från en flyguppvisning på Malmen i Linköping 2010 (Wikipedia/Wikimedia Commons).

Carl-Johan Westholm påminde stämman om att Håkan Lans erbjöd Saab att vara med i utvecklingsarbetet av AIS på 1980-talet.

- Men Saab avböjde; det bedömdes för osäkert, sa Carl-Johan Westholm.

Håkan Lans lånade då kapital och lyckades därigenom finansiera och leda fortsatt forskning och utveckling av såväl transpondrar som basstationer. Resultatet har sedan antagits som världsstandard för flyg och obligatorisk världsstandard för sjöfart.

- I tiotalet år har Saab tolkat avtalet så att Saab inte ska betala sin världsmarknadsandel av de licensintäkter, som var avsedda att täcka de lån för forskning och utveckling som Håkan Lans gick i borgen för. Saab har också vägrat avtalsenlig insyn för GP&Cs revisorer i Saabs licensgrundande försäljning, sa Carl-Johan Westholm i sitt tal.

Läs hela talet här.

Det skiljer en avgrund mellan de båda parternas syn på hur stora Saabs intäkter av AIS-systemet har varit mellan åren 2001 och 2011. Saab hävdar att man gjort förlust på AIS-försäljningen, något som Carl-Johan Westholm misstror eftersom Saab vid bolagsstämman 2009 kallade AIS för ett framgångsexempel för Saab.

GP&C har av Stockholms tingsrätt fått rätt att granska Saabs böcker, men Saab har överklagat tingsrättens dom till Svea Hovrätt.

Läs mer AIS och tvisten här.


Läs Håkan Lans syn på saken här.
MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)