Lans vädjar till Saabs aktieägare
I morgon tisdag samlas Saab AB:s aktieägare till bolagsstämma. Uppfinnaren Håkan Lans vädjar till stämman att avsluta tvisten om licensersättningen för navigationssystemet AIS en gång för alla.Tvisten gäller hur mycket Saab ska betala i licensavgifter till bolaget GP&C Systems International AB för den AIS-utrustning som Saab tillverkar och säljer.
GP&C är det företag som äger patentet till Håkan Lans navigationsuppfinning, som blivit världsstandard för flyg och obligatorisk världsstandard för handelssjöfart.
Systemet heter AIS, Automatic Identification System. AIS gör det möjligt att exakt följa ett fartygs rörelser genom att kombinera satellitpositioneringssystemet GPS med datalänktekniken STDMA, som har Håkan Lans som upphovsman.
Enligt licensavtalet ska GP&C få tio procent av Saabs intäkter från transponderförsäljningen. Saab har tidigare uppgett att man sålt AIS-system för 1,2 miljarder kronor mellan 2001 och 2011. Men andra uppgifter, som publicerats i Dagens Industri, pekar mot det dubbla.
Partnerna inledde redan 2012 ett skiljedomsförfarande för att få slut på tvisten, men förhandlingarna har gått i stå eftersom det råder delade meningar om hur stora Saabs intäkter har varit.
Håkan Lans har begärt att få se fakturorna över AIS-försäljningen och fick i januari i år rätt av Stockholms tingsrätt.
”Tingsrätten förelägger Saab Transponder Tech AB att vid vite av 500 000 kr förete kopior, alternativt utskrifter, av fysiska eller elektroniska dokument i form av orderbekräftelser, fakturor eller andra liknande handlingar utvisande det pris som faktureras kund vid samtliga försäljningar under perioden fr.o.m den 31 maj 2001 t.o.m. den 28 juni 2012 som innefattat någon eller några av följande produkter:”.
Men Tingsrättens beslut överklagades direkt av Saab med motiveringen att en sådan kontroll som Håkan Lans vill ha skulle röja affärshemligheter.
Och nu står skiljeförfarandet still i väntan på om Saab får prövningstillstånd hos Svea Hovrätt.
Carl-Johan Westholm, som varit Håkan Lans rådgivare i många år, gör nu ett sista försök att få slut på striden genom att vädja till Saabs aktieägare.
Han är själv aktieägare i Saab AB och har lämnat in ett yrkande till bolagsstämman i morgon den 8 april. (Länk till skrivelsen på Saabs sajt)
Han yrkar ”att stämman uppdrar åt styrelsen att se över hanteringen av Saabs tvist med GP&C i syfte att få en avtalsenlig lösning i stället för en fortsatt långdragen juridisk process”.
För fem år sedan tog han upp frågan om en förlikning på bolagsstämman. Stämman röstade ned hans förslag men styrelseordföranden Marcus Wallenberg sa då:
– Vi vill verkligen göra rätt för oss från Saab, det kan ni som aktieägare vara övertygade om.
Håkan Lans säger till Elektroniktidningen att han hoppas att uppmärksamheten kring den pågående patenttvisten kan leda till en samhällsdebatt.
- Detta är inte bara en tvist mellan Saab och GP&C utan något som är av mycket stor principiell betydelse, nämligen viljan och incitamentet att våga och vilja göra långsiktiga satsningar på forskning och utveckling. Vem vill göra dessa satsningar om resultatet resulterar i en tio år lång tvist, säger Håkan Lans.
Han vet av egen erfarenhet att utvecklingsbolag ofta har uttömt sina resurser och inte har råd att försvara sina rättigheter gentemot stora företag som gör de stora vinsterna.
- Ytterst handlar det om Sveriges möjligheter att hävda sig internationellt i framtiden. Det finns bara två alternativ av konkurrera globalt. Antingen är man bättre och tidigare än andra eller så har man lägre priser, säger Håkan Lans till Elektroniktidningen.
I yrkandet på Saabs bolagsstämma finns en länk till en sida på GP&C:s sajt där alla turer i konflikten finns beskrivna. Där finns också en video som beskriver utvecklingsarbetet som ledde fram till navigationspatentet. (Länk)
Länk till Saabs sajt om AIS och sjösäkerhet.
Och så här gick det på stämman den 8 april.