Här är elmotorn som ska ge seger
Med en borstlös likströmsmotor på 314 watt ska Luleåteknologernas specialbyggda dressin Glinnka sätta nytt världsrekord för spårbundna fordon på Dellenbanan den 24 maj.Åtta lag är anmälda – sex lag från tekniska gymnasieskolor och två från tekniska universitet/högskolor.
Ny deltagare är en grupp maskinteknologer från Luleå tekniska universitet som bestämt sig för att sätta den ständiga vinnaren Högskolan i Gävle på plats.
Elektroniktidningen fick nu på måndagen nytagna bilder på arbetet med dressinen som fått namnet Glinnka, det samiska ordet för blank is.
- Jag tror att vi har rätt så goda chanser och vi ska nu testköra konstruktionen men vi har redan räknat ut teoretiskt att den hamnar på en förbrukning på cirka 1,92 wattimmar per person och kilometer. Det är lägre än världsrekordet på 2,43 wattimmar, så vi hoppas att hamna så nära som möjligt och helst slå det, säger projektledaren Jonathan Petersson i en intervju med LTU:s informationsansvarige Leif Nyberg.
Det är C-kursen under tredje läsåret som erbjuder civilingenjörsstudenter som läser maskinteknik vid universitetet att arbeta i ett skarpt projekt med allt vad det innebär. C-kursen är i hög grad ett självstyrande projekt för studenterna. Det är alltifrån konstruktionen till att göra nödvändiga inköp, att hålla budget, ha kontakt med leverantörer, sponsorer och så vidare.
Hela ramen till konstruktionen har studenterna ritat upp i ett 3D CAD-program och sedan har de utfört beräkningar så att dressinen håller för att bära tre personer och lite till. De har själva svetsat ihop den. De fyra laserskurna hjulen och några kugghjul har gruppen köpt in av företag.
Motorn, som också är inköpt, är en borstlös likströmsmotor som förses med energi från fyra litium/järnfosfatbatterier på 12 V med en kapacitet på 5 wattimmar.
– Skillnaden mot en konventionell elmotor är att istället för att spolarna sitter på en rotor som roterar kring omgivande magneter, så sitter magneterna på rotorn och spolarna runt om. Fördelen med det är att man slipper att ha kolstift som tar emot och orsakar friktion mellan axel och stift, säger Jonathan Petersson.