JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Årets dressintävling närmar sig

Årets dressintävling närmar sig

Det är bara sex veckor kvar till den spektakulära dressintävlingen Delsbo Electric. I år tävlar åtta lag från tekniska högskolor och tekniska gymnasier om att sätta nytt världsrekord för spårbundna fordon.
Tävlingen har vuxit rejält sedan premiären 2011. Då var bara tre lag med, alla med lokal anknytning från Gävle och Hudiksvall, ett lag från Högskolan i Gävle och två lag från Bromangymnasiet i Hudiksvall. Bilden till höger visar Bromangymnasiets ekipage Snålputte från 2011.

I år har hela åtta lag anmält sig varav två högskole/universitet-lag, från Gävle och Luleå, och sex gymnasielag från Hudiksvall (2), Mora, Söderhamn, Tierp och Västerås.

Nykomlingen LTU visade nyligen upp sitt team i samband med en presentation av projektkursen Sustainable Living, en del av civilingenörsprogrammen maskinteknik och hållbar energiteknik.

Nio LTU-teknologer har precis satt igång att konstruera och bygga en eldriven dressin som de döpt till Glinnka, ett samiskt ord som betyder blank is. (Bilden till höger).

Tävlingen går ut på att ”konstruera, tillverka och framför ett batteridrivet, spårgående fordon på en 3,36 kilometer lång sträcka med minsta möjliga energiförbrukning uttryckts i Wh/personkilometer”, som det står i tävlingsreglerna.

Världsrekordet har Gävlelaget Evelina HiG. Det sattes vid tävlingen 2012 då även Chalmers deltog, men tvingades bryta.

Chalmerslaget hade för kort tid på sig att bygga ett snålt rälsfordon direkt efter att laget kommit hem från snålbilstävlingen Shell Eco Marathon i Rotterdam.

- Det var svårare än vi trodde. Skillnaden mellan järnväg och väg var större än vi anade, sa Lars Wallin i Chalmerslaget då.

Och efter det har inte Chalmers ställt upp i Delsbo Electric. Inte heller har KTH, Linköping eller Lund hängt på.

Däremot vågar sig LTU-teknologerna på utmaningen att tävla mot veteranerna från Högskolan i Gävle som ställt upp med minst ett lag i varje tävling och vunnit i samtliga. Förra året vann lag HiGtech (bilden) på segertiden 2,50 wattimmar per personkilometer.

- Det är ett jätteroligt projekt där vi fått testa olika tekniska lösningar och hålla oss till en tidsplan och budget. Den elmotor vi använder har en väldigt hög verkningsgrad, upp till 95 procent, säger projektledaren Jonathan Petersson i team Glinnka.

Se hur arbetet fortskrider på Glinnkas Facebooksida. (Länk)

Tävlingsreglerna säger att fordonet ska drivas uteslutande med elenergi från en källa med en spänning mellan 6 och 48 volt och en maximal, momentan strömförbrukning på 20A.

Återmatning av bromsenergi tillåts och det är bara nettoförbrukningen av energi som räknas.

Genomsnittshastigheten får inte gå under 10 kilometer i timmen och inte över 20 kilometer i timmen.

Man får vara mellan en och tre personer på dressinen och ingen får väga mindre än 50 kilo, annars läggs extra vikt på dressinen.

Starten sker i Fredriksfors och målet är i Delsbo. Båda orterna ligger på samma höjd över havet men det är uppförsbacke från Fredriksfors, en lång raksträcka och sedan utför mot målgången i Delsbo.

En växel ska passeras och allt detta ska klaras i ett sträck, utan urspåring och utan att någon av förarna berör marken.

Vinner gör det ekipage som tar sig i mål med så liten energiförbrukning som möjligt mätt i wattimmar per personkilometer.

Ladda ned de fullständiga tävlingsreglerna här. (Länk)

Se bildgalleri från tidigare tävlingar. Premiären var egentligen 2010 men först 2011 blev det en "riktig" tävling. (Länk)

 
MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)