Det handlar om att vi som konsumenter ska kunna lita på att våra bilar verkligen gör det vi förväntar oss att de ska göra. Hårdvaran i form av elektroniken måste kunna hantera enskilda bitfel utan att fatta helt galna beslut.
– Tänk dig att du kör på natten och det åskar. Då ska du inte behöva oroa dig för att blixten ska slå ut bromsarna, inte ens om bilen är tio år gammal.
För att vara säker på att inte ett enstaka bilfel förorsakad av till exempel en urladdning får fatala konsekvenser krävs en omfattande test av alla upptänkliga typer av fel. Det handlar om fel som att en viss logikgrind fastnar i ett visst läge (stuck at), att joniserand strålning ändrar en etta till en nolla eller vice versa. Eller att det blir fel av någon annan anledning.
Det här är såklart tidsödande att testa när kretsarna blir lite större så därför har Cadence tagit fram ett verktyg kallat ”The Incisive Functional Safety Simulator” som ingår i företagets System Development Suite (SDS). Verktyget finns just nu hos utvalda kunder men blir kommersiellt tillgängligt under första halvåret nästa år.