Den 16 mars börja SL köra åtta av Volvos laddhybridbussar på sträckan mellan Ropsten och Karolinska Institutet. Bussarna på linje 73 snabbladdas vid ändstationerna på sex minuter.
Siemens har tillsammans med Vattenfall installerat nya laddstationer vid bägge ändhållplatserna. När bussföraren parkerar bussen under laddstationen fälls en utliggare ned. När den får kontakt med bussens påbörjas en sex minuters snabbladdning. En laddning gör att bussarna kan åka sju kilometer med eldrift.
Som komplement har bussarna också en mindre dieselmotor som drivs med biodiesel.
Trafiken med laddhybridbussar i Stockholm är ett demonstrationsprojekt som drivs av Volvo Bussar, SL och Vattenfall. Det delfinansieras av EU genom projektet ZeEUS (Zero Emission Urban Bus System) där över 40 företag och organisationer deltar. Efter det inledande demonstrationsprojektet som pågår fram till årsskiftet 2016/2017 är avsikten att fortsätta använda laddhybriderna i kommersiell trafik.
Sedan december 2014 används Volvos laddhybrider i kommersiell trafik i Hamburg, Tyskland.