JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. SL testar laddhybrider


Den 16 mars börja SL köra åtta av Volvos laddhybridbussar på sträckan mellan Ropsten och Karolinska Institutet. Bussarna på linje 73 snabbladdas vid ändstationerna på sex minuter.
– Fler och fler städer ser nu elektrifierad busstrafik som ett kostnadseffektivt sätt att minska problemen med dålig luftkvalitet och buller. Vår lösning gör resandet attraktivare och förbättrar miljön utan stora investeringar i ny infrastruktur, säger Volvo Bussars vd Håkan Agnevall i ett pressmeddelande.

Siemens har tillsammans med Vattenfall installerat nya laddstationer vid bägge ändhållplatserna. När bussföraren parkerar bussen under laddstationen fälls en utliggare ned. När den får kontakt med bussens påbörjas en sex minuters snabbladdning. En laddning gör att bussarna kan åka sju kilometer med eldrift.

Som komplement har bussarna också en mindre dieselmotor som drivs med biodiesel.

Trafiken med laddhybridbussar i Stockholm är ett demonstrationsprojekt som drivs av Volvo Bussar, SL och Vattenfall. Det delfinansieras av EU genom projektet ZeEUS (Zero Emission Urban Bus System) där över 40 företag och organisationer deltar. Efter det inledande demonstrationsprojektet som pågår fram till årsskiftet 2016/2017 är avsikten att fortsätta använda laddhybriderna i kommersiell trafik.

Sedan december 2014 används Volvos laddhybrider i kommersiell trafik i Hamburg, Tyskland.

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)