JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Säkrare elbilar med KTH-reglerade hjul

Plötsligt går styrningen sönder, ett hjul bromsar kraftigt och föraren hinner inte hindra bilen från att svänga över i mötande fil. Lugn! Nya regleralgoritmer från KTH ska minska risken för att det här ska hända.
Daniel Wanner har i sin forskning tittat på tekniska fel som kan uppkomma i elbilar och hybrider av den typ där varje hjul styrs av sin egen lilla motor. Han har utvecklat metoder att reglera felen och menar sig kunna ge föraren betydligt större möjlighet att behålla kontrollen över bilen i kritiska situationer. Metoderna kräver inga nya sensorer på fordonet.

I dagens elbilar regleras inte fel. Funktioner som ESC (Electronic Stability Control) hjälper föraren att stabilisera fordonet, men förutsätter att komponenterna fungerar.

Den ökande komplexiteten i chassi och drivlinor i fordon har enligt Daniel Wanner gjort att risken ökar för  tekniska fel i till exempel drivlinan, bromssystemet eller vid en punktering.  Felet i sig behöver inte vara allvarligt, men kan leda till ett oväntat beteende hos bilen som föraren måste kompensera för, för att inte köra av vägen eller kollidera med mötande trafik.

Om ett bakhjul bromsar kraftigt, kan hans metoder minska förflyttning i sidled, girhastighet och styrarbete med upp till 90 procent. Detta enligt studier på förarreaktioner som Daniel Wanner och hans kollegor genomfört.

– Lösningen har potential att verkligen förbättra trafiksäkerheten. I bästa fall kan reglerstrategin kompensera för felet så att föraren inte behöver agera alls, säger Daniel Wanner i ett pressmeddelandet från KTH.

Daniel Wanner har bland annat utvecklat en metod för klassificering av fel utifrån hur svår bilen blir att kontrollera för föraren. Metoden kan enligt Daniel Wanner utnyttjas i fordonsindustrin redan tidigt i utvecklingsprocessen som underlag för vilka fel som är viktiga att ta hänsyn till.

Hans och hans kollegors arbete kring förares beteende ligger redan till grund för rekommendationer till EU-lagstiftning.

Daniel Wanner är doktorand och hans handledare är Annika Stensson Trigell. Lars Drugge har varit biträdande handledare, liksom Mats Jonasson på Volvo Cars.
MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)