Plötsligt går styrningen sönder, ett hjul bromsar kraftigt och föraren hinner inte hindra bilen från att svänga över i mötande fil. Lugn! Nya regleralgoritmer från KTH ska minska risken för att det här ska hända.
I dagens elbilar regleras inte fel. Funktioner som ESC (Electronic Stability Control) hjälper föraren att stabilisera fordonet, men förutsätter att komponenterna fungerar.
Den ökande komplexiteten i chassi och drivlinor i fordon har enligt Daniel Wanner gjort att risken ökar för tekniska fel i till exempel drivlinan, bromssystemet eller vid en punktering. Felet i sig behöver inte vara allvarligt, men kan leda till ett oväntat beteende hos bilen som föraren måste kompensera för, för att inte köra av vägen eller kollidera med mötande trafik.
Om ett bakhjul bromsar kraftigt, kan hans metoder minska förflyttning i sidled, girhastighet och styrarbete med upp till 90 procent. Detta enligt studier på förarreaktioner som Daniel Wanner och hans kollegor genomfört.
– Lösningen har potential att verkligen förbättra trafiksäkerheten. I bästa fall kan reglerstrategin kompensera för felet så att föraren inte behöver agera alls, säger Daniel Wanner i ett pressmeddelandet från KTH.
Daniel Wanner har bland annat utvecklat en metod för klassificering av fel utifrån hur svår bilen blir att kontrollera för föraren. Metoden kan enligt Daniel Wanner utnyttjas i fordonsindustrin redan tidigt i utvecklingsprocessen som underlag för vilka fel som är viktiga att ta hänsyn till.
Hans och hans kollegors arbete kring förares beteende ligger redan till grund för rekommendationer till EU-lagstiftning.
Daniel Wanner är doktorand och hans handledare är Annika Stensson Trigell. Lars Drugge har varit biträdande handledare, liksom Mats Jonasson på Volvo Cars.