Sedan 2004 har företaget samlat på sig data motsvarande 22 000 000 förarprofiler i alla tänkbara trafiksituationer, däribland mer än 1500 olyckstillfällen. Hittills har företaget utvecklat ett system som lett till att det går att nå en bränslebesparing på 15–25 procent.
Närmast ska två nya tjänster utvecklas och lanseras med stöd från Energimyndigheten. Det handlar dels om en fordonsförsäkring med en betalningsmodell som premierar bränsleeffektiv körning, dels en karttjänst för bränsleeffektiv ruttplanering.
– Fordonsförsäkringen utmanar försäkringsbolagens traditionella sätt att bedöma risk. Modellen kan skaka om marknaden för fordonsförsäkringar på ett sätt som innebär att fler och fler fordonsägare av kostnadsskäl väljer försäkringar som premierar säker och bränsleeffektiv körning, förklarar Markus Berglund.
Karttjänsten är i sin tur tänkt att hjälpa användaren att välja färdväg baserat på förväntad bränsleförbrukning. Tjänsten tros kunna vara ett intressant komplement för leverantörer av karttjänster, som annars baserar vägvalet på beräknad tid, distans och aktuell trafiksituation.
Stödet från Energimyndigheten är i form av ett bidrag med begränsat royaltyåtagande.