Det kommer att säljas drönare för kommersiell använd för närmare 500 miljoner dollar i år. Det är 84 procent mer än i fjol. Framförallt är det lantbruket som driver tillväxten, rapporterar analyshuset Juniper.
Det går fortare att skicka ut en drönare än att manuellt ta sig runt ägorna för att inspektera odlingarna. Dessutom är drönare betydligt billigare än att hyra in helikoptrar eller flygplan för uppgiften.
Med en egen drönare går det att inspektera grödorna oftare och därmed sätta in åtgärder som bevattning eller bekämpning mycket mer precist. Drönare till jordbruket kommer enligt Juniper att står för 48 procent av den kommersiella drönarmarknaden i år.
Ett annat tillämpningsområde med snabb tillväxt är videoproduktion för allt från långfilmer till reklam. Även här ersätter drönarna dyrare helikoptrar och flygplan vilket gör att man kan använda dem mer frekvent.
Däremot är Juniper mycket skeptiskt till att drönarna kommer att ta hand om leveranser av paket. Det finns helt enkelt för många säkerhetsproblem för att myndigheterna ska acceptera det annat än i undantagsfall, exempelvis till avlägset belägna platser.
En bidragande orsak till att marknaden spås landa på 481 miljoner dollar i år är att en drönare för kommersiell användning inte behöver kosta mer än 3000 dollar.