JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. USA och 18 biltillverkare tar nya säkerhetsgrepp

Efter en lång serie skandaler inom bilområdet, vill USA:s regering prova nya grepp vad gäller personsäkerhet i bilar. 18 biltillverkare skriver under initiativet.

USA:s transportminister Anthony Foxx beskriver initiativet som en omställning till en mer proaktiv säkerhetskultur – att inte vänta tills skadan är skedd innan man adresserar säkerhetsproblem.

– Jag behöver inte påminna er om alla de kriser som vi varit tvungna att hantera, sade transportministern Anthony Foxx, när han annonserade initiativet på bilmässan Detroit i fredags.

Under 2015 skedde flera stora återkallanden av fordon i USA. Många fordonstillverkare granskades också i undersökningar och bötfälldes.

General Motors och Takata anklagades för att låta säkerhetsproblem gå oåtgärdade under ett decennium. De, och även bland annat Hyundai, Toyota, Honda och Fiat Chrysler fick miljonböter och sattes under övervakning. Också Volkswagens utsläppsfusk sorteras in bland fjolårets skandaler även om den inte är trafiksäkerhetsrelaterad.
 
I december beviljades trafiksäkerhetsverket i USA som reaktion en större piska genom att det maximala bötesbeloppet trefaldigades till 105 miljoner dollar.

En av föresatserna i det nya initiativet är att se till att fler fordon faktiskt blir reparerade när det utfärdas ett återkallande.

För att adressera fordons sårbarhet mot hackers vill man se ett bättre samarbete med IT-säkerhetsforskare. Fordonsindustrin måste bli bättre på att ta till sig och snabbare på att åtgärda larmrapporter.  Man ska sammanställa tips om till hur IT-säkerhetsfrågor ska hanteras. Idag reagerar fordonstillverkarna på vitt skilda sätt om du avslöjar en säkerhetsbrist i deras fordon. En del ger dig en belöning och andra riskerar du att bli stämd av.

– Jag hoppas det här kommer att leda till mer interaktion mellan säkerhetssamfundet och tillverkare och leverantörer, men jag tror det när jag ser det, säger Charlie Miller, en av de två forskare som i fjol upptäckte en cybersårbarhet i Jeep Cherokee, till tidningen Wired.

Det ska också grundas ett center där tillverkarna snabbt ska kunna dela sårbarhetsinformation med varandra. Man sneglar mot flygindustrin där det etablerats ett frivilligt och anonymt rapportsystem för personsäkerhetsproblem.

18 biltillverkare ingår i den nya ”säkerhetspakten” men även underleverantörer kommer att bjudas in.

Enligt kritiker fortsätter initiativet en amerikansk tradition av informella kontakter mellan myndigheter och bilindustri, istället för att stifta lagar för exempelvis krav på autobroms.

– Den amerikanska allmänhetens säkerhet höjs inte av att regleringsmyndigheten och branschen sitter och sjunger kring lägerelden, säger Joan Claybrook, tidigare chef för det amerikanska trafiksäkerhetsverket NHTSA.

År 2014 dog 32 675 människor i den amerikanska trafiken och en prognos baserad på första halvåret har spått en dramatisk ökning under 2015 med 8,1 procent.

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)