Har batteri och kaross i svenskt trä
Bilar tillverkade av träd från svenska skogar. Låter det orimligt? Inte då – nu har svenska forskare visat upp en första modellbil där taket är tillverkat av en kolfiber baserad på barrvedslignin och ett batteri där lignin används som elektrodmaterial.
Bakom modellbilen – som är tillverkad i liten pilotskala – ligger en grupp forskare från KTH och de två svenska forskningsinstituten Innventia och Swerea Sicomp.
Anledningen till valet av kolfiberkompositer är materialets lätta, starka och mångsidiga egenskaper. Priset har dock hittills varit för högt, vilket begränsar efterfrågan.
– Lättheten är ju extra viktig för elbilar då batterierna därmed räcker längre. Ligninbaserad kolfiber är billigare än vanligt kolfiber, lignin är ju en restprodukt från skogen som i bästa fall eldas upp, säger Göran Lindbergh, professor i kemiteknik på KTH.
I sin forskning har Göran Lindbergh tillsammans med Innventia redan tidigare testat lignin som elektrodmaterial i batterier. En av fördelarna med ligninbatterier är att de är miljövänliga, eftersom de kan tillverkas av förnybara råvaror.
– Batterier med lignin skiljer sig för övrigt inte från vanliga batterier, säger han.
På sikt finns det även tankar på att gifta samma kaross och batterier.
Nästa steg är att ta fram en processlinje i pilotskala med kontinuerlig produktion för att kunna identifiera utmaningar som uppkommer vid uppskalning. Likaså behövs större mängder kolfiber för att utvärdera kompositer och kompositdetaljer. Målet är att svensk ligninbaserad kolfiber ska bli tillgänglig inom en tioårsperiod .
Forskningsarbetet har utförts inom det strategiska innovationsprogrammet Bioinnovation, en gemensam satsning av Vinnova, Formas och Energimyndigheten.