JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Kortslutning eldade Tesla

Kortslutning eldade Tesla

En kortslutning i bilens elsystem orsakade den våldsamma branden när en Tesla Model S laddades vid en av företagets snabbladdstationer i Norge på nyårsdagen. Det har norska myndigheter och Tesla Motors kommit fram till.

Två norska myndigheter – Havarikommisjonen och Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) – har medverkat i utredningen kring varför elbilen, en Tesla Model S, fattade eld under laddning vid en Supercharger.

Laddstation stängdes av direkt vid kortslutningen, men elbilen fattade eld. Varför kortslutning inte löste ut säkringar, utan istället gav en så hög värmeutveckling att en brand startade, vet man fortfarande inte. Klart är dock att de norska myndigheterna inte tycker att händelsen ska överdramatiseras.

– En bilbrand blir ofta spektakulär men det finns ingen anledning att tro att elbilar brinner oftare än andra bilar, tvärtemot visar statistiken att det inte är så, säger Jostein Ween Grav, ansvarig för elsäkerhet på DSB, till den norska sajten vg.no.

Samtidigt menar han att snabbladdstationer å ena sidan utgör en större belastning på laddsystemet i bilen då laddströmmen är 10 till 20 gånger högre än laddströmmen hemma i garaget. Å andra sidan anses snabbladdarna inte utgöra någon förhöjd risk, speciellt som laddningen sker utomhus.

Här kan du läsa den norska artikeln i vg.no där även Teslas talesperson Even Sandvold Roland uttalar sig om branden (länk).

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)