JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.
 ETN.fi  Annonsera Utgivningsplan Månadsmagasinet Prenumerera Konsultguide Om oss  About / Advertise
fredag 24 januari 2020 VECKA 04

Tre fabriker för elbilar planeras just nu i Kina av tre miljardärer – en amerikansk och två kinesiska. Men de kommer att få god konkurrens i ett Kina där elbilar får subventioner från staten och branschen går på högvarv.

Att den amerikanske miljardären och science fiction-entreprenören Elon Musk (mittenbilden) planerar en kinesisk fabrik för sin Tesla-bil anses bekräftat, även om Elon Musk ännu inte annonserat det officiellt. Fabriken ryktas komma att byggas i östra Kina. 

Kineserna Jia Yuetingv (högerbilden) och Lu Guanqiu (vänsterbilden) är goda för cirka sex miljarder dollar vardera – tillsammans lika rika som Elon Musk – och finansierar också de varsin elbilsfabrik.

Musks blir störst. Nio miljarder dollar ska han investera, mot tre miljarder för Yueting och 275 miljoner för Guanqiu.

Jia Yueting äger det amerikanska elbilsföretaget Faraday Future, men det är ett annat av hans bolag, LeEco, som ska bygga en elbilsfabrik på 2,87 kvadratkilometer i Huzhou, i Zhejiang, söder om Shanghai. LeEco visade upp sin framtida modell LeSEE i februari. Den har beskrivits som en Tesladödare.

Huzhou-fabriken ska i en första fas producera 200 000 elbilar om året och på sikt dubbelt så många. 

Lu Guanqiu köpte år 2014 den lilla amerikanska konkursade pluginhybridtillverkaren Fisker och döpte om den till Karma. Företaget planerar att bygga 50000 elbilar årligen i Hangzhou, som också det ligger i Zhejiang. 

Den planerade modellen Atlantic accelererar från noll till hundra på 6,5 sekunder. I väntan på den börjar Karma sälja en uppdaterad version av modellen Revero i Nordamerika i september. Den nuvarande modellen körs av både Justin Bieber och Leonardo DiCaprio.

Dessa tre miljardinvesteringar är ändå bara ett droppe i havet i den boomande kinesiska elbilsindustrin.  

Inte mindre än 200 kinesiska företag utvecklar 4000 elbilsmodeller (ja, fyratusen) varav en fjärdedel har inlett produktion, enligt nyhetsbyrån Bloomberg. 

I Kina såldes 331000 elbilar i fjol vilket var 340 procent fler än året innan. Tre fjärdelar var rena batteribilar och där var också tillväxten störst: 450 procent mot 180 procent för hybrider. 

Siffran kan jämföras med att Kina tillverkade 20 miljoner bensin- och dieselbilar i fjol.

Kina vill se en kraftig tillväxt av elbilar av miljöskäl. De subventioneras och staten planerar ett landsomfattande nät av laddstationer. 

Elbilar har gröna nummerplåtar som ger dem gräddfiler av olika slag – en dag i veckan kan stadscentra vara avstängda för fordon som inte är eldrivna. Alla nya bostadsområden måste ha laddarplatser och alla nya parkeringsplatser måste ha laddare på minst var tionde ruta. 

År 2020 planerar Kina att upphöra med elbilssubventioner. Vid det laget ska fem miljoner av alla sålda nya bilar vara elbilar, är planen.

MER LÄSNING:
 
Branschens egen tidning
För dig i branschen kostar det inget att prenumerera på vårt snygga pappers­magasin.

Klicka här!
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik

Anne-Charlotte
Sparrvik

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)