Northvolt ska bygga Europas största batterifabrik i Sverige. Det avslöjades tidigare idag. Drivkraften bakom företaget är den tidigare Tesla-chefen Peter Carlsson. Hittills har investmentbolaget Vargas, Stena, Vattenfall, EU, Energimyndigheten och Vinnova investerat totalt 120 miljoner kronor, rapporterar sajten Breakit.
På en presskonferens idag på morgonen avslöjade Peter Carlsson nya detaljer kring projektet som han driver. Totalt väntas det kosta 40 miljarder kronor och enligt Breakit kommer Northvolt på sikt att ha upp till 3 000 anställda.
Planen är att sätta spaden i marken under andra halvan av nästa år och att fabriken, som ska tillverka litiumjonbatterier i stor skala, ska vara klar två år senare. Ännu är det inte avgjort exakt var batterifabriken ska ligga. Det beslutet ska tas under mitten av 2017.
Klart är dock att det handlar om en fabrik i Sverige som fullt utbyggd kommer att uppta en yta på runt 400 000 kvadratmeter.
Hittills har Northvolt tagit in 120 miljoner kronor, vilket ska vara tillräckligt för att täcka den första fasen av projektet. Exempelvis stöder Vattenfall projektet med fem miljoner kronor.
– Det är naturligtvis oerhört värdefullt att ett av Nordens största energibolag är med och investerar i Northvolts plan om att bygga Europas största batterifabrik, säger Peter Carlsson i ett pressmeddelande utskickat av just Vattenfall.
För den som inte känner igen företagsnamnet Northvolt är det SGF Energy som bytt namn. Ursprungsnamnet var Swedish Gigafactory, efter Teslas gigantiska batterifabrik i USA.
Enligt Breakit har bolaget två storägare som äger dryg 45 procent vardera.
Det ena är Peter Carlssons familjeföretag Rocarma consulting. Den andra är investmentbolaget Vargas, med finansmannen Harald Mix i spetsen. Till detta kommer tre mindre delägare, däribland Paolo Cerruti, som jobbat under Peter Carlsson på Tesla i många år, och Yasuo Anno, tidigare vd för ett batteriföretag inom kemikoncernen BASF.
Peter Carlsson slutade på Tesla för cirka 1,5 år sedan, efter att i fyra år varit företaget inköps- och logistikchef och direkt underställd grundaren Elon Musk. Det var i samband med att Teslas nya bil Model X lanserades i oktober 2015 som Peter Carlsson officiellt slutade och det första fröet till en egen batterifabrik började gro.