1200 människor kommer att dö cirka tio år i förtid på grund av utsläppsfuskande VW-bilar på tyska vägar. Det visar en analys genomförd av det amerikanska forskningsinstitutet MIT.
Siffrorna (länk) är mer dramatiska än de 60 förtida dödsfall som MIT tidigare räknat ut för USA. Orsakerna är bland annat att det finns fler VW-bilar per capita i Tyskland och att Europa är mer tättbefolkat.
Av de 1200 kommer 500 att dö i Tyskland och sammanlagt 316 i grannländerna Polen, Frankrike och Tjeckien. Övriga offer skördas i resten av Europa.
Skattningen avser enbart effekten av de 2,6 miljoner fuskande VW-bilar som såldes i Tyskland mellan år 2008 och år 2015.
I september 2015 erkände Volkswagen Group att 11 miljoner dieselbilar var programmerade att lura utsläppstest. I praktiken släppte bilarnas ut fyra gånger mer än gränsvärdet. MIT har översatt skillnaden mellan gränsvärdena och de faktiska utsläppen till människoliv.
Forskarnas analys publiceras i tidningen Environmental Research Letters och finns att läsa här (länk).
Analysen gäller de utsläpp som skedde mellan 2008 och 2015 och förutsätter att samtliga de utsläppsfuskande bilagarna kommer att vara åtgärdade innan detta år är till ända.
Utsläppen av kväveoxider orsakar bildandet av fina partiklar i luften. Forskarna räknar med en dödsrisk på en procent per mikrogram partiklar per kubikmeter per år per person.
Forskarna kommer att fortsätt att analysera utsläppsskador i Europa. De tror att situationen är ännu värre. Mätningar visar att många fler dieselbilar än de från VW släpper ut föroreningar över gränsvärderna.
Hur många som dör av luftföroreningar är svårt att uppskatta. En analys som publicerades i tidningen Nature år 2015 angav skattningen tio miljoner förtida dödsfall per år, från bland annat bränsleförbränning, ozon och fina partiklar.
Föroreningarna orsakar bland annat stroke och hjärtattacker.