Containtertransporter mellan Göteborgs hamn och Viareds handelsområde i Borås kan effektiviseras via självkörande lastbilar, tror Volvo och Chalmers, och startar ett stort forskningsprojekt.
Visionen är att föraren ska kunna köra från hamnen till riksväg 40 men tillåta att lastbilen kör själv på motorvägen till Borås.
Kör effektivare själv |
Huvudfokus för projektet är självkörning på motorväg. Det kan effektivisera lastbilstransport på flera olika sätt. |
Att effektivisera de många containertransporterna mellan Göteborgs hamn och företagen i Viareds logistikpark i Borås skulle enligt ett pressmeddelande från Chalmers betyda mycket för företagens lönsamhet och för samhället i stort, tack vare minskad miljöpåverkan och ökad säkerhet.
Forskningsprojektet heter AutoFreight och har ett tiotal partners.
Det ska pågå till början av 2020 och har en budget på drygt 50 miljoner kronor. Myndigheten Vinnova står för 21 miljoner kronor och parterna i projektet står för resten.
Volvokoncernens del i projektet är att forska kring automatiserade lastbilar. Chalmers leder testerna och är med och utvecklar algoritmer.
Lastbilen är en dragbil med två semitrailers som utrustas med sensorer, datorer och en GPS med hög precision.
Under själva projektets gång kommer föraren alltid vara den som styr lastbilen.
– Självkörningsfunktionerna kommer vi, av säkerhetsskäl, bara validera på testbanan Asta Zero, säger Emma Wermström, projektledare på Volvokoncernen och den som samordnar projektet.