Bilsäkerhetsföretaget har skrivit ytterligare ett samarbetsavtal kring autonoma fordon, den här gången med det amerikanska universitetet MIT:s avdelning AgeLab.
”Målet med det tvååriga forskningssamarbetet är att utveckla en halvautonom bilprototyp som visar en framtidsbild med människocentrerad artificiell intelligens inom bilindustrin”, skriver Autoliv i ett pressmeddelande.
Forskningen ska fokusera på att utveckla och utvärdera verklighetens djupinlärningsalgoritmer som möjliggör effektiv kommunikation och överföring av kontroll mellan människa och maskin. Här ingår avläsning av förarens ögonrörelser, känslor, kognitiva belastning, dåsighet, handposition och sittställning. Denna information slås ihop med hur trafiksituationen uppfattas för att skapa säkra, tillförlitliga bilar som förarna kan lära sig lita på.
– I dag dör 1,4 miljoner människor i trafikolyckor varje år. Investeringar i teknik för självkörande bilar, exempelvis avancerade förarassistanssystem (ADAS) kommer att öka trafiksäkerheten, men att införa assistansteknik räcker inte. För att rädda fler liv behöver vi upprätta ett förtroende hos föraren för bilens intelligens.
– Jag är övertygad om att det här samarbetet med ledande forskare kommer att öka branschens förmåga att leverera framtida säkerhetslösningar, säger företagets forskningschef Ola Boström i pressmeddelandet.
Resultaten kommer sannolikt att användas av Autolivs och Volvos gemensamma bolag Zenuity.