JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Vad 5G-abonnenten önskar, enligt Ericsson

Ericsson har författat vad företaget beskriver som en ”önskelista från konsumenterna” med de krav och förväntningar de har på 5G.

Listan bygger på en rapport producerad på Ericsson Consumer Lab och sägs representera uppfattningarna hos 800 miljoner smarttelefonanvändare av idag.

Listan är bland annat kritisk mot abonnemang baserade på fasta datakvoter. Enligt Ericsson vill konsumenten hellre köpa abonnemang i from av videoinnehåll och andra tjänster.

Här är några av de förväntningar och önskningar som konsumenterna har på 5G, enligt Ericsson.

  • De är mycket intresserade av 5G och dess tjänster. 44 procent av dem är beredda att betala extra för 5G-tjänster. Däremot är de inte intresserade av att betala per gigabyte.
  • Konsumenterna ger operatörerna tre, fyra år på sig att göra avancerade 5G-tjänster allmänt tillgängliga från och med det datum då 5G tas i drift. Två år efter 5G-lanseringen tror sig hälften av abonnenterna att ha börjat använda 5G-tjänster.
  • Konsumenterna vill att 5G-abonnemang ska vara begripliga och enkla att välja mellan. De vill också ha ärligare marknadsföring.
    Sex av tio har enligt Ericsson svårt att begripa sina abonnemang. Bara tre av tio är nöjda med hur deras operatör beskriver abonnemanget online. Endast fyra procent har förtroende för operatörernas marknadsföring och statistik. 
  • Finns gigabyte kvar vid månadens slut ska de kunna sparas eller användas som ”valuta", anser konsumenterna enligt Ericsson.
    En genomsnittlig abonnent har 31 oanvända mobilgigabyte kvar vid årets slut, motsvarande 517 timmar Spotify eller sex säsonger Game of Thrones. 
  • Operatörerna borde försöka hitta nya sätt att utforma dataplaner. Dataplanen behöver inte vara obegränsad, men den ska kännas så. Det konsumenterna egentligen är ute efter, enligt Ericsson, är att slippa bekymra sig.
    Innovativa och personliga skräddarsydda abonnemang efterfrågas.
    I förbigående hävdar Ericsson att videoinnehåll och ”innovativa dataplaner” är en allt viktigare faktor när konsumenten väljer operatör och tjänst.  
  • Konsumenterna förväntar sig att dataplaner byggda på antalet levererade byte kommer att försvinna. Istället kommer de att vilja betala för tjänster eller per uppkopplad enhet.
MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)