Förra sommaren lät Stockholmsföretaget Einride rulla ut sin första prototyp av en förarlös fjärrstyrd batteridriven lastbil på vägarna. Ett år senare lanserar företaget en timmerbil i samma genre. Den är 50 procent mer kraftfull och utformad för att ta sig fram i vissa skogsmiljöer och på skogsvägar.
T-logen är namnet på den självkörande batteridrivna timmerbilen. Den följer i spåret efter den självkörande ellastbil T-pod som kom i fjol (länk).
Einride hävdar att T-logen är 50 procent kraftfullare än T-poden.
T-logen är utrustad med Nvidia Drive, och påstås vara självkörande enligt SAE nivå 4. Timmerbilen har ingen förarhytt, utan kan fjärrstyras av en operatör från långt avstånd. En säkerhetsteknik utvecklad i Israel av amerikanska Phantom Auto ger en robust fjärrstyrning med låg fördröjning via 4G. Här kan du läsa mer om Phantom Auto utveckling i Israel (länk).
T-logen förses med trafikdata i realtid, vilket gör att den kan förutse sin färdväg. Samma system kan koordinera flottor av T-logar för att effektivisera transporten och optimera leveranstid, batterilivslängd och energikonsumtion.
Några specifikationer:
• Batterikapacitet: 300 kWh
• Lastkapacitet: 16 ton
• Räckvidd på en laddning: drygt 20 mil
• Bredd: 2,552 m
• Höjd: 3,563 m
• Längd: 7,338 m
Einride grundades 2016 av Robert Falck (vd), Filip Lilja och Linnéa Kornehed.
I våras tecknade Einride ett kontrakt med DB Schenker, sedan tidigare är Lidl kund.
Avtalet med DB Schenker innebär att T-poden i höst ska börja trafikera sträckan mellan logistikföretagets två anläggningar i Jönköping, varav en del är på offentlig väg. Kontraktet omfattar en option på fler liknande pilotprojekt med den svenska ellastbilen på andra platser i världen.