Israeliska Phantom Auto vill erbjuda ett stall av reservförare som tar kontrollen över självkörande bilar i snöväder, vägarbeten, poliskontroller eller andra situationer som bilens programmerade intelligens inte kan eller får hantera.
Hur mycket de självkörande bilarna än övar upp sin intelligens, kommer de förr eller senare att hamna i situationer som orsakar dem bryderi. Kossor på vägen eller en trasig strålkastare kan tvinga bilen att parkera, för att lagen eller försäkringsbolaget kräver det, för att den är programmerad att göra det, eller för att den helt enkelt inte ser någon möjlig väg framåt.
En plan B, som redan börjat dyka upp som lagkrav för de som experimenterar med självkörning, är att låta en rutinerad förare ta över och fjärrstyra bilen.
En självkörande bil behöver inte ha en ratt. Även om den har en ratt kan passagerarna vara barn eller andra personer utan körkort. Eller så finns där en förare, men den sover.
I Phantom Autos system kan både bilen själv och passagerarna tillkalla hjälp från fjärroperatören, som också har möjlighet att samtala med passagerarna och personer utanför bilen, som poliser eller vägarbetare.
Fjärrstyrrningen löser inte bara det konkreta problemet, utan ger en trygghet för passagerarna i att veta att det finns en människa inom räckhåll som kan hjälpa till om det behövs.
– Det är ett kraftfullt säkerhetssystem som kan öka konsumentförtroendet för autonom teknik och skynda på dess införande, skriver Phantom Auto.
I lösningen finns egenutvecklade algoritmer för att ge styrningen – som sker över mobilnätet – en låg latens.
Phantom Auto har också tagit fram mjukvara som ska göra porteringen av funktionen till olika bilmodeller enkel.
I ett tidigare företag utvecklade grundaren Shai Magzimof teknik för multiplayer-mobilspel .
Ur reservförarens perspektiv ser Phantom Autos tjänst ut som ett datorspel, en bilsimulator. Den enda skillnaden är att animeringen är utbytt mot direktströmmad video och det som syns på skärmarna händer på riktigt.