För ett år sedan pekades Landskrona ut som lämplig ort för att tillverka den lilla elbilen Uniti som utvecklas i Lund. Nu vänds istället blickarna mot Storbritannien och Silverstone där företaget första fabrik ska stå klar år 2020.
– Det är ingen hemlighet att några av världens främsta fordonsingenjörer är centrerade runt Silverstone. Detta tillsammans med en regering som delar vår ambition och målsättning gör att vi inte kunde hitta en bättre plats för vår första produktionsfabrik, säger Unitis vd Lewis Horne i ett pressmeddelande.
Förflyttningen från Lund till Silverstone började i augusti när Sally Povolotsky värvades från Jaguar Land Rover där hon arbetat med just elbilsprojekt. För en dryg månad sedan blev det klart att mycket av produktifieringsarbetet skulle göras i England när företaget startade en filial i närheten av Silverstone för att dra nytta av den lokala kompetensen.
Det handlar bland annat om KW Special Projects för lättviktiga material och additivtillverkning plus Danecca som utvecklar och producerar den elektriska drivlinan. En tredje samarbetspart är Unipart som ska ansvara för global distribution.
Företaget planerar att visa upp sina första produktionsmodeller i slutet av nästa år och starta leveranser till kunder i norra Europa kort därefter.
Tanken är att kopiera produktionsanläggningen i Silverstone till andra platser varefter efterfrågan växer. Då kan Landskrona bli aktuellt liksom andra platser runt om i världen.
Uniti One kommer inte att vara klassad som en tung fyrhjuling som tidigare sagts. Den kommer istället att klassas som vanlig personbil vilket leder till att kraven på säkerhet ökar liksom att lösningen med en styrspak istället för ratt måste överges, berättade Lewis Horne i en intervju med TT nyligen. Förändringarna leder till att priset kommer att öka.
Uniti ska även öppna ett kontor i London med uppgift att ta in tillräckligt med kapital inom projektets tidsplan. En del av det är den crowdfundingkampanj på Crowdcube som snart startar.
Foto: Karl-Fredrik von Hausswolff