JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. 12 budord för självkörande bilar

Den brittiska forskningsorganisationen Thatcham har tagit fram 12 riktlinjer som ska göra övergången till självkörande bilar säkrare. Initiativet har stöd av svenska Veoneer.

– Det finns stora utmaningar att lösa innan man med säkerhet kan säga att självkörande bilar kommer att höja trafiksäkerheten, säger Veoneers forskningschef Ola Boström i ett pressmeddelande.

Under övergångsfasen från förarassistans till självkörande bilar, då funktionaliteten är begränsad och förarna förväntas återta kontrollen över fordonet i specifika situationer, finns det risk att antalet trafikolyckor ökar.

Thatcham Research, som är bilförsäkringsbolagens forskningscenter i Storbritannien, har tagit fram en guide med 12 punkter. Bland annat måste förarna utbildas så att de förstår fordonets automatiska funktioner. Vidare behövs geofencing så att autonom körning enbart ska fungera på motorväg plus tydlig indikation inne i bilen så att föraren ska kunna se om det är bilen eller föraren som ansvarar för bilkörningen vid ett givet tillfälle.

Dessutom måste fordonet, om föraren inte skulle återta kontrollen när så krävs, på egen hand kunna bestämma hur det ska agera för att stanna på ett säkert sätt. Att reaktionen inte blir att de autonoma systemen helt enkelt stängs av, är något Veoneer och Thatcham är överens om.

Majoriteten av de bilar som säljs år 2030 väntas innehålla avancerad teknik som kan interagera med föraren. Endast en bråkdel av bilarna väntas vara fullt autonoma.

– Under en period kommer gamla bilar, bilar med aktiva säkerhetsfunktioner och helt självkörande bilar samsas på vägarna. Då är det viktigt att de teknologier som installeras i de första autonoma bilarna kompletterar människan. De ska inte bara reagera och kommunicera på ett säkert sätt utan detta måste ske så att människor verkligen förstår, säger Ola Boström.

En film som Veoneer och Thatcham Research tagit fram tillsammans demonstrerar några av de kriterier som behöver uppfyllas för att nästa nivå av självkörande fordon ska kunna lanseras på ett säkert sätt.

Det finns också en liten skrift som ger lite bakgrund till de 12 kriterierna (länk).
 

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)