Det har gått ett och ett halvt år sedan Telia presenterade ett bud värt lite drygt nio miljarder kronor på Bonnier Broadcasting där bland annat TV4 och C More ingår. Nu ger EU klartecken till affären.
Marknaden för mobiltelefoni är platt eller till och med minskande. Förutom att ta marknadsandelar av varandra är en möjlighet för teleoperatöreran att öka sina intäkter att bli innehållsleverantörer.
Två liknande affärer på sistone är AT&T:s köp av Time Warner för 85 miljarder dollar och BT:s tv-satsning med sportkanaler. Om det är rätt väg är för tidigt att säga.
EU har satt ihop en lista med tio punkter för att släppa igenom affären. En av dessa är att Telia under tio år måste erbjuda konkurrerande tv-distributörer i Sverige och Finland tillgång till bolagets fria tv-kanaler, vissa av bolagets betal-tv-kanaler samt vissa premiumkanaler inom sport. Detta ska ske genom licenser på ”icke-diskriminerande villkor”, även kallat FRAND.
Dessutom får Telia inte neka konkurrerande teleoperatörer att annonsera i tv-kanalerna.
Telia ska även erbjuda innehållet till strömningstjänster och internetapplikationer.