JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.
 ETN.fi  Annonsera Utgivningsplan Månadsmagasinet Prenumerera Konsultguide Om oss  About / Advertise

Tyskland kan nästa år svinga sig förbi Kina i statistiken för produktion av el- och laddhybridbilar. Det spår i alla fall konsultföretaget McKinsey.

Amerikanska Tesla, världens största elbilstillverkare, har just tillverkat sin miljonte elbil. Och marknaden för elbilar är idag överlägset störst i Kina. 

Men McKinsey ser något helt annat hända i kristallkulan –  att Europa lägger i en högre växel. Med Volkswagens och andras jätteinvesteringar i eltransport är Europa på väg att ta över ”el-ledningen”.

– Efterfrågan i Europa har pekat rakt uppåt, kommenterar McKinseyrapporten.

Globalt ökade elbilsförsäljningen med 9 procent år 2019 jämfört med 2018. Men tillväxten i Europa, Kina och USA skilde sig dramatiskt.

Det såldes 2,3 miljoner elbilar varav 600 000 i Europa, vilket var en ökning med hela 44 procent. I Kina såldes 1,2 miljoner elbilar, vilket motsvarar en ökning på bara 3 procent. USA backade med 12 procent och gick ner till 300 000.

I år kommer europeiska fabriker att leverera betydligt fler elbilar än i fjol. Och nästa år blir det ytterligare en dramatisk ökning.

Den planerade tillväxten är så snabb att några av de tillverkare som var sent ur startgroparna för elektrifieringen inte hunnit säkra batterier till sina bilar. Detta kommer på kort sikt enligt bedömare att bromsa produktionen.

Dels behöver ny battericelltillverkningskapacitet blir klar, som den som svenska Northvolt bygger i Skellefteå. Dels behöver tillverkare som kanske behövt byta batterileverantör i ett sent skede, tid att utveckla och finjustera tekniken för att hantera dessa batterier. 

En förklaring till ambitionsnivån för europeiska biltillverkarna är att de inte har något annat val än att bygga elbilar. De pressas med hot om CO2-böter.  Minst två miljoner elbilar måste tillverkarna sammanlagt sälja år 2021 i Europa för att slippa böter – alltså en ökning under två år på 230 procent.

Tillverkarnas svar på kraven, särskilt i Tyskland, är välkänt vid det här laget: fabriker ställs om till elbilsproduktion och en uppsjö nya elbilsmodeller lanseras. I Tyskland finns 80 modeller att välja mellan idag. I Kina finns 170,  enligt McKinseys statistik.

År 2024 kommer utbudet av elbilsmodeller att vara betydligt större. Totalt har det globalt utannonserats ytterligare 600 kommande elbilsmodeller – hittills. De flesta av dem är kinesiska, 169 stycken, medan tyska biltillverkare annonserat 102 stycken nya modeller.

Men, tror McKinsey. Det kommer att svänga snabbt nu. Redan år 2021 kan tyska biltillverkares marknadsandel passera kinesiskas. Då ska de enligt McKinsey sälja kring 1,7 miljoner elbilar vardera.

Tre fjärdedelar av elbilarna som såldes i fjol var rena elbilar och en fjärdedel var pluginhybrider.

Källa: Siffrorna kommer från McKinsey.

MER LÄSNING:
 
Pappersmagasinet Nyhetsbrev
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik

Anne-Charlotte
Sparrvik

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)