En lastbilschaufför som fjärrstyr Einrides elektriska självkörande lastbil från ett kontrollrum – det kommer företaget att anställa denna månad i Sverige och under tredje kvartalet också i USA.
Det har blivit dags för svenska Einride att rekrytera sin första ”fjärrchaufför” – en helt ny typ av yrkeskategori, som företaget påpekar. Vi går in i en framtid där chaufför är ett yrke som går att utöva som distansarbete.
Idag styrs den självkörande lastbilen, Pod, av robotingenjörer tränade i lastbilskörning. Tvärtom ska det bli nu.
Robert Falck |
– En kommersiellt skalbar lösning måste utgå från lastbilschaufförer tränade i fjärrstyrning av robotar, säger Einrides vd Robert Falck.
Einrides lastbil kallas ”självkörande” men ska faktiskt inte köra helt och hållet på egen hand. Även när fjärrchauffören inte håller i ratten, ansvarar hen för att övervaka självkörningen via monitorer, och vara beredd att gripa in.
Testchauffören rekryteras bland riktiga långtradarchaufförer. Under de kommade nio månaderna kommer hen att ge Einride värdefull återkoppling om denna helt nya yrkeskategori – vad ska hen egentligen göra på sitt jobb? Och vilka färdigheter är användbara?
Chauffören kommer att ges en utförlig utbildning i tekniken bakom systemet.
Att Einrides lastbil är elektrisk, självkörande och fjärrstyrd kommer enligt Einride att kunna sänka energi- och bränslekostnaderna för transport med upp till 70 procent, sänka driftskostnaden med upp till 60 procent, sänka koldioxidutsläppen med upp till 90 procent och fördubbla produktiviteten.