JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Volvo väljer Waymos självkörning

Volvo Car Group och Waymo ska utveckla en plattform för eldriven robottaxi. Waymo blir Volvos exklusiva partner för självkörning på SAE-nivå 4.

Den nya plattformen kommer att utrustas med Waymos AI för självkörning. De två företagen har inte presenterat någon färdplan för projektet.

– Vårt globala partnerskap med Waymo öppnar upp nya och spännande affärsmöjligheter för Volvo Cars, Polestar och Lynk & Co, säger Henrik Green, teknikchef på Volvo Car Group.

– Partnerskapet med Volvo Car Group bäddar för att Waymo Driver ska kunna sjösättas utomlands under kommande år, säger Waymos fordonschef Adam Frost.

En robottaxitjänst kräver fordon som klarar att genomföra kompletta resor från start till mål. Detta motsvarar den självkörningsnivå som den amerikanska organisationen SAE kallar Level 4.

Amerikanska Waymo är det företag som anses ha kommit längst i utveckling av artificiell intelligens för detta. Företaget bedriver sedan flera år utveckling av AI för självkörning i ombyggda Chrysler Pacifica-bilar. 

Sommaren 2018 var Waymos framtidsplan att bygga om 62 000 Fiat Chrysler Pacifica Hybrid minivans och 20 000 elbilar från Jaguar Land Rover till robottaxibilar. Waymo har dessutom ett samarbete med Renault Nissan Mitsubishi Alliance.

Waymo lyckades samla ihop tre miljarder dollar i en investeringsrunda tidigare i år.

Amerikanska apptaxiföretaget Uber utvecklar sin egen självkörningsteknik på ombyggda Volvobilar och Volvo kommer att fortsätta leverera bilar till det projektet.

Volvos eget projekt för L4-självkörning är kraftigt försenat. Det skulle ha startat redan år 2017. I april uppskattade Hans Green att det kanske är moget år 2022.

Vad gäller självkörning som förarassistansfunktion snarare än robottaxi, bedriver Volvo också ett sådant projekt. 

Volvo och Veoneer gick skilda vägar i april efter att tidigare haft en gemensam självkörningsutveckling i bolaget Zenuity. Volvo kommer att fortsätta utveckla självkörning i sin halva av Zenuity. Men där handlar utvecklingen alltså om förarassistans (ADAS) snarare än om robottaxi.

MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)