JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.
 ETN.fi  Annonsera Utgivningsplan Månadsmagasinet Prenumerera Konsultguide Om oss  About / Advertise

Trots att Waymo blivit Volvo Cars globala ”exklusiva” partner för oövervakad självkörning, så fortsätter Volvos motsvarande samarbete med Baidu. Det uppger Volvo Cars för Elektroniktidningen.

Det låter motsägelsefullt. Men Volvo är inte berett att ge någon förklaring just nu.

– Samarbetet med Baidu fortgår och i nuläget har vi inga fler kommentarer, skriver Volvos mediaavdelning.

Elektroniktidningen fick tjata i några dagar för att övertala Volvo att ens ge detta minimala besked.

Om det var någon som tyckte att nyheten om Volvo och Waymos samarbete om självkörning i veckan lät bekant, så kan det bero på att Volvo annonserade ett mycket liknande samarbete med Baidu i november 2018.

Då meddelade de två att Baidu och Volvo tillsammans skulle utveckla en fullt självkörande bil. Det handlade inte om en testbil utan en bil som skulle volymtillverkas och säljas till slutkunder. Både Volvo och Baidu skulle kunna sälja den. Den skulle uttryckligen enbart vara avsedd för Kina.

Självkörningstekniken i sig skulle hämtas från Baidus projekt Apollo. Användningsområdet skulle vara ”mobilitetstjänster”. Det betyder exempelvis robottaxi. 

Ovanstående är vad som framgår av den äldre pressreleasen om samarbetet med Baidu. Och Volvo säger alltså nu till Elektroniktidningen att detta samarbete fortsätter.

Samtidigt meddelande Waymo och Volvo den 25 juni att Waymo blir ”the exclusive L4 partner for Volvo Car Group”. L4 syftar på oövervakad självkörning hela vägen fram till en destination, oavsett om det handlar om en robottaxi eller en förarstödsfunktion.  

Exakt hur dessa två samarbeten logiskt ska kunna jämkas samman är tillsvidare fritt öppet för spekulationer. 

Kanske har samarbetet med Baidu bytt form? Kanske förvandlas det gemensamma projektet till ett projekt där Volvo bara är leverantör – som i Volvos samarbete med Uber? Kanske ingår inte ”Kina” i domänen för Volvos definition av ordet ”globalt”? Kanske ska både Baidu och Volvo använda Waymos plattform? Kanske avbryts Volvos samarbete med Baidu i morgon?

Det här är de frågor som Elektroniktidningen ställer till Volvo Cars, utan att hittills ha fått svar:

Angående Waymo och Volvo.
• Hur gick det med motsvarande samarbete med Baidu Apollo?
• Är det avblåst? Eftersom Waymo nu ska vara ”the exclusive global L4 partner”.
• Om Volvo–Baidu är avblåst: på vems initiativ skedde detta? 
• Varför? 
• Hur långt hade det kommit?
• Om nej: hur går det med Volvo–Baidusamarbetet? 

Det har på sistone kommit flera nyheter om robottaxi.

Utvecklingen av SAE4-självkörning genomgick en krisperiod då mångas utfästelser inte infriades och det uppstod ett allmänt tvivel om huruvida funktionen ens var möjlig att förverkliga. Nu tycks företagen ha återhämtat sig och börjat annonsera nya färdplaner för helt obemannade fordon, som robottaxi och oövervakad självkörning som förarassistansfunktion.

I Kina sjösätter exempelvis Didi Chixing just nu en flotta självkörande Volvobilar i ett test som till år 2030 ska utvecklas till en tjänst med en miljon fordon.

MER LÄSNING:
 
Pappersmagasinet Nyhetsbrev
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik

Anne-Charlotte
Sparrvik

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)