En marknadsplats för energi – det är den högtflygande planen för Sunroof i Vänersborg. Basen är de takintegrerade solceller som företaget idag erbjuder.
Precis som amerikanska Tesla vill Sunroof – som utvecklar och säljer tak med integrerade solpaneler – börja handla med energi baserad på den samlade energin från sina installationer.
En perfekt partner för en flygande start är Redlogger i Orust, som utvecklat en energimätare som håller reda på bruttoproduktionen av el från solpaneler och bland annat rapporter till Energimyndigheter för certifikathandel.
Sunroof köper därför nu Redlogger med en betalning i en blandning av kontakter och aktier.
Appen och mätaren Redlogger ska vidareutvecklas och utmynna i en plattform som bedriver handel med kundernas överskottsenergi. Ett första steg är en app som optimerar beslutet om vad solcellägaren ska göra med sin färska energiproduktion – sälja, spara eller ladda elbilen?
Amerikanska Tesla – som bland annat säljer taksolpaneler och hemmabatterier – har liknande planer med sin app Autobidder
Sunroof vill bli Europas största marknadsplats för energi. Företagets vd Lech Kaniuk avslöjar planerna i en pressrelease.
– Med hjälp av Redloggers infrastruktur ska vi utveckla en plattform som kan konkurrera med Teslas Autobidder.
Han ser i stjärnorna något han kallar för en digitaliserad elmarknad. Och att den kommer att ge solektricitet en push framåt.
Sunroof ska till att börja med rulla ut sina tjänster i Polen, som är hemmahamn för flera av de anställda.
Sunroof söker just nu säljrepresentanter i Norge, Sverige och Polen.