JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.
 ETN.fi  Annonsera Utgivningsplan Månadsmagasinet Prenumerera Konsultguide Om oss  About / Advertise

Weride är först i Kina att få köra robotaxi i skarp trafik utan säkerhetsförare. Testerna sker inom ett område i Guangzhou.

Bilarna är uppkopplade och kan fjärrstyras vid behov. Det är samma upplägg som Waymo tidvis har använt i Phoenix i USA.

Weride grundades 2017 och backas upp av Renault, Nissan och Mitsubishi. Bolagets vd Tony Han har ett förflutet på Baidu.

Sedan december 2019 driver Weride en öppen robotaxitjänst i ett område i Guangzhou. De hundra bilarna i flottan har avverkat 2,6 miljoner kilometer.

Hittills har Guangzhou krävt en fysiskt närvarade reservförare i förarsätet. Nu räcker det om bilen kan fjärrstyras.

Fjärrstyrningen sker över 5G. Weride började utveckla lösningen redan i september 2018. Fjärrstyrning i realtid är en av de möjliga killer-apparna för 5G, på grund av att en 5G-tjänst kan konfigureras till att ha en mycket låg fördröjning.

Den obemannade självkörningen sker i området Guangzhou International Bio Island, som har full 5G-täckning. Nätet är av typen 5G+MEC och har rullats ut av China Unicom. Den genomsnittliga latensen är 13 millisekunder.

Weride hade tidigare experimenterat med fjärrstyrrning via 4G, men vågade då bara köra i 5 km/h. Över China Unicoms 5G-nät kör Weride i 30–40 km/h.

Självkörning via fjärrstyrning löser problemet med ovanliga händelser som robotaxin inte är programmerad för. Werides fjärroperatörer får 1000 timmars utbildning i simulator.

Klicka för större bild!

Den obemannade flottan består initialt av tio stycken special­byggda Lincoln MKZ. De första obemannade resorna i skarp trafik ska ha skett den 8 juli.

System­lösningen är egen­utvecklad. Hård­varan är byggd på standard­komponenter.

Werides robo­taxitjänst använder 200 upp­hämtnings­platser inom ett område av 144 kvadratk­ilometer i ett utvecklings­distrikt i Huangpu och Guangzhou.

Sedan i somras kan resor via Werides robo­taxibilar beställas via Alibabas taxiapp Autonavi Amap, som är landets största. Weride söker fler samarbeten av det slaget.

Weride har 300 anställda varav 70 procent jobbar med forskning och utveckling. Kontor finns i Peking, Shanghai, Anqing och i Silicon Valley.

MER LÄSNING:
 
Pappersmagasinet Nyhetsbrev
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik

Anne-Charlotte
Sparrvik

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)