Nu ska Östersund elektrifiera ytterligare en busslinje i kollektivtrafiken. Därmed lägger kommunen sin andra beställning på pantografladdare från ABB.
För tre år sedan fick Östersund sina första pantografladdare på 300 kW till den första elbusslinjen, linje 6. Nu drar kommunen igång arbetet med att elektrifiera en andra busslinje, linje 1.
Denna gång föll valet på en laddare som ger hela 450 kW. De kommer att placeras så att de framöver även kan elektrifiera andra busslinjer.
– Varje år görs drygt 4 miljoner stadsbussresor i Östersund. Elektrifieringen är därför ett viktigt steg mot en hållbar kollektivtrafik. Elbussarna körs på lokalproducerad förnybar el, säger Anne Sörensson, projektledare på Östersunds kommun, i ett pressmeddelande.
Pantografladdare på 450 kW kan ladda elbussarna på tre till sex minuter via en dockningsplats där laddning sker samtidigt som resenärerna kliver på eller av.
Laddarna ingår i ABB:s uppkopplade lösningar, kallad ABB Ability, som gör att laddpunkter kan fjärrövervakas och konfigureras. Samtidigt bäddar de också för proaktivt underhåll.
Laddstationerna i Östersund byggs med stöd från Trafikverkets stadsmiljöavtal.