Ingen uppskattar corona, men den globala pandemin har ändå haft vissa positiva effekter på samhället. Det konstaterar Sven Lindström, vd på det svenska solcellsföretaget Midsummer, i sin trendspaning med fokus på solenergi och förnybart när vi är på väg att kliva in i det nya året.
Under 2020 har svenska Midsummer i Järfälla vässat på sin strategi. För mindre än en månad konstaterade Sven Lindström i företagets senaste delårsrapport:
– Nu lägger vi om vårt affärsfokus från att ha varit ett renodlat industribolag som utvecklar och säljer maskiner för solcellstillverkning till att bli ett konsumentvarumärke med tillverkning och försäljning av solpaneler,
Redan i slutet av förra året kände Midsummer av ett ökat intresse för sina solpaneler, och innan pandemin slog till med full kraft var tanken att säkerställa det behovet med hjälp av nya och befintliga kunder i Kina.
Pandemin fick dock företaget att tänka om samtidigt som det också anser att solceller ska tillverkas där de ska användas. Under hösten har Midsummer därför lagt grunden för storskalig solcellstillverkning i italienska Bari. Fabriken ligger i regionen Apulia, som enligt Midsummer är rankad nummer ett i Italien när det gäller elproduktion från solcellsinstallationer.
När vi nu går in i 2021 reflekterar Sven Lindström över vilka nya trender han ser inom sol- och förnybar energi under det nya året. Två av tre är dessutom tajt kopplade till covid-19:
• Corona påverkar också denna bransch
Mindre resor, mer självförsörjning och en dokumenterad "stanna hemma"-trend har lett till en uppgång för bygg- och byggmaterialindustrin. Människor som stannar hemma och tar hand om sina hem kommer inte bara gynna byggbranschen, utan också streamingtjänster, e-handel, inredning – och solpaneler.
• Det måste se bra ut!
Solpaneler som är integrerade i byggnader, fordon och andra strukturer kommer att ta fart i stor utsträckning, drivet av subventioner och en stark önskan bland slutkonsumenter och fastighetsägare att göra skillnad och samtidigt minska sin energiräkning. Men det kommer inte ske genom någon gammal rostig solpanel. Kommer du ihåg Trabanten? När du inte har en bil, går vilken bil som helst bra. Men när du väl har en bil, vill du kanske ha en BMW.
Eller mer nyligen: ansiktsmasker. Från början en livräddare, men nu också en modeaccessoar i många länder (tydligen är blommig den mest populära designen). Precis som med alla nya produkter börjar solpaneler med snabb framfart gå från ’’måste ha’’ till ’’måste ha men det måste också se bra ut’’. Solpaneler kan idag ses som ett intelligent byggmaterial och kunder kräver allt mer att det är estetiskt tilltalande, precis som alla andra funktioner i, på och runt sina hem.
• Lokalt är coolt
Corona avslöjade smärtsamt svagheterna i långa försörjningskedjor och många branschaktörer börjar nu förstå att lokal produktion av solceller är en klok väg att gå. Till och med slutkonsumenter börjar bry sig mer om livscykelkostnader, hållbarhet och koldioxidavtrycket för att transportera solpaneler, som dessutom ofta är producerade med ”smutsig” energi, halvvägs över hela världen.