Britishvolt – den brittiska blivande batteritillverkaren – har släppt en uppdatering av planerna på en 30 GWh-anläggning. Den svenske vd:n har lämnat posten.
Battericellfabriken ska fortfarande vara produktionsklar fjärde klar 2023 och prislappen är fortfarande 30 miljarder kronor. Men orten är inte den som Elektroniktidningen tidigare angett, utan Blyth vid Nordsjökusten.
Batteritillverkning gör av med mycket energi och den kommer att utgöras av norsk vattenkraft som anländer via NSL (North Sea Link) – en 70 mil lång 1,4 GW-kabel, världens längsta, mellan Kvilldal och Blyth. Den ska vara lagd i år.
Bygget startar i sommar. Produktionen startar 2023 men fabriken är fullt utbyggd till 30 GWh först år 2027. Då kommer den direkt att sysselsätta 3000 personer och producera 300 000 litiumjonceller årligen, för den brittiska fordonsindustrin.
Projektet kan knappast misslyckas – det har Storbritannien i ryggen och landet bedömer att det är strategiskt nödvändigt för landets bilindustri med egen batteritillverkning, särskilt nu utanför EU.
Ian Levy som representerar Blyth Valley, Northumberland, i det brittiska parlamentet, kallar projektet för amazing och en once in a generation opportunity för ortens ekonomi.
– Jag ser fram emot att få jobba tillsammans med alla inblandade och kommer att ge den uppbackning som behövs.
Anläggningen använder 95 hektar på ett område som tidigare var en kraftstation.
Vd för Britishvolt är en svensk, Orral Nadjari, bosatt i Abu Dhabi och London. Tidigare vd, en annan svensk, Lars Carlström, är idag involverad i en annan gigafabrik.
Läs mer om projektets bakgrund i Elektroniktidningens intervju med tidigare vd Lars Carlström.