Både fordonskoncernen Volvo och bilsäkerhetsföretaget Veoneer släppte idag urstarka rapporter för sista kvartalet 2020 men bägge flaggar för att bristen på halvledarkomponenter kan ställa till problem framöver.
Det har kommit allt tätare rapporter om att fordonsbranschen upplever en brist på halvledarkomponenter. När alla fordonstillverkare drog ned beställningarna under första halvåret i fjol anpassade sig halvledartillverkarna genom att öka leveranserna till andra kunder.
I och med att kapaciteten i de flesta fabriker ligger på 100 procent blir situationen besvärlig när fordonsindustrin snabbt försökte öka beställningarna under hösten.
Hittills har den svenska fordonsbranschen inte behövt stoppa produktionen, vilket hänt på många andra ställen i världen, men både AB Volvo och Veoneer flaggar för problem i dagens rapporter.
Såhär skriver Volvo:
För närvarande råder en global brist på komponenter till halvledare, vilket innebär att vi måste anpassa vår produktion. Dessutom är vår leverantörskedja och vårt industriella system ansträngt inom flera områden på grund av exempelvis brist på även andra material och komponenter, brist på transporttjänster, utvecklingen av Covid-19 pandemin och de åtgärder som vidtas samt på grund av den ytterligare komplexitet som orsakas av Brexit och övrig geopolitisk utveckling. Vi förväntar oss produktionsstörningar och ökade kostnader under åtminstone det första kvartalet 2021. Det föreligger dessutom en risk att vi framöver kan drabbas av ytterligare störningar i leverantörskedjan eller vår produktion.
Veoneer formulerar det så här:
Under första halvåret 2020 upplevde vi att fordonsproduktionen sjönk dramatiskt och under andra halvåret såg vi en återhämtning utan motstycke. Denna globala utveckling, som upplevts i de flesta branscher, har orsakat stora utmaningar för leveranser av elektroniska komponenter. Vi har relativt sett hanterat situationen väl, men väntar oss att åtstramningen av leveranser kommer påverka den globala fordonsproduktionen under första halvåret 2021. För närvarande är effekterna svåra att kvantifiera, men vi bevakar och hanterar situationen dagligen.