Mälardalens högskola undersöker tillsammans med ett antal företag vilka möjligheter som finns hos just dem att återanvända uttjänta elfordonsbatterier.
Projektet heter Recreate och leds av docent Koteshwar Chirumalla på Akademin för innovation, design och teknik.
År 2025 kommer ungefär 250 000 ton batterier från elfordon att vara förbrukade – det vill säga att de bedömts vara otillräckliga för sin funktion. Men den användningen representerar bara en femtedel av batteriernas egentliga potential.
Projektet Recreate inventerar vilka möjligheter som finns inom olika typer av företag att fortsätta använda dem.
– Vi analyserar batteriets värdekedja och föreslår lösningar för hur batterierna skulle utnyttjas i verksamheter för att öka deras livslängd.
Koteshwar Chirumalla |
– Det är en viktig samhällsutmaning som är kopplad till flera globala hållbara mål, säger Koteshwar Chirumalla.
Syftet är inte bara minska batteriernas totala miljöpåverkan utan också att kapa produktionskostnader och ge mervärde på marknaden.
– Vi vill stödja regionala små och medelstora företag som är intresserade av att utforska cirkulära affärsmodellmöjligheter i elfordonssammanhang.
Volvo CE och Bombardier är partners, liksom Mälarenergi, Eskilstuna Strängnäs Energi och Miljö och Kablage Produktion.
Det treåriga projektet startade för drygt ett år sedan. I en första delstudie har Recreate kartlagt hinder och möjligheter genom att intervjua partnerförtagen och ytterligare företag inom området: Northvolt, Epiroc, ABB Power Energy, Vattenfall, K-fast, Svealandstrafiken, Stena Recyling och Umicore.
– I nästa steg planerar vi workshops med enskilda företag för att diskutera resultaten och för att identifiera lämpliga affärsmodeller.