JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Northvolt bygger 50 GWh-fabrik med Volvo

Volvo och Northvolt ska bygga en gemensam battericellsfabrik med en årsproduktion på upp till 50 GWh.  Dessutom ska Volvo köpa 15 GWh av Northvolts årsproduktion i Skellefteå.

Nästa generation elbilar från Volvo och Polestar kommer att ha skräddarsydda batterier utvecklade i ett nystartat bolag samägt av Volvo och batteritillverkaren Northvolt. 

År 2022 kommer de två att starta ett forskningscenter någonstans i Sverige. God räckvidd, korta laddtider och hållbarhet finns bland utvecklingsmålen.

Samriskbolaget ska även bygga en jättebatterifabrik som kommer att inleda produktion år 2026. När den därefter är fullt utbyggd kommer den att ha en kapacitet på upp till 50 GWh.

Idag levereras Volvos elbilsbatterier av kinesiska CATL och sydkoreanska LG Chem.

– Nu pratar vi om betydligt större volymer inklusive forskning och utveckling. Det är ett helt annat läge. Nu vill vi inte bara ha en leverantör utan en partner, säger Volvos vd Håkan Samuelsson till tidningen Dagens industri.

Platsen för anläggningen är inte bestämd. Den kommer att ha kring 3000 anställda. 

Fabriken kommer att drivas till hundra procent av ”ren” el. Detta är relevant eftersom livscykelutsläppen av koldioxid för en elbil huvudsakligen sker vid batteriproduktionen. Polestar siktar på att kunna tillverka en helt klimatneutral bilmodell år 2030.

Volvo Car Group ska dessutom från år 2024 lägga beslag på 15 GWh årligen av Northvolts produktion i Skellefteå. Det är en fjärdedel av den slutliga produktion som Northvolt hittills annonserat för Skellefteå.

Sammantaget ska Volvo därmed tillsammans med andra avtal ha säkrat sin batteritillgång vad gäller sin europeiska produktion av elektrifierade bilar. Northvolt blir exklusiv tillverkningspartner för Volvo och Polestar i Europa.

 Volvo siktar på att hälften av dess bilförsäljning i mitten av 20-talet ska vara helelektrisk. Och år 2030 alltihop.

Den första Volvon med ett ”Northvolt-Volvobatteri” kommer att vara den elektriska uppföljaren XC60.

Avtalet ska fortfarande finslipas och godkännas av styrelserna.

 

MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)