JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.
Annonsera Utgivningsplan Månadsmagasinet Prenumerera Konsultguide Om oss  About / Advertise

Illegal insamling av elbilsbatterier har skapat kaos på marknaden och Kina förbjuder tillfälligt att de används för att bygga energilager.

Befintliga anläggningar får drivas vidare efter investeringar. Nya förbjuds i väntan på bättre tekniska lösningar för att övervaka och hantera batterisystemen.

Utmaningen är att se till att cellerna i de begagnade batterierna fungerar effektivt tillsammans trots att de kan vara i olika tillstånd vad gäller kapacitet och prestanda. 

Enligt kinesisk media ska det vara en serie eldsvådor som fått myndigheterna att agera. 

Det finns i Kina 10 000 insamlingsstationer och 1000 auktoriserade aktörer som hanterar begagnade elbilsbatterier. Men deras omsättning har blivit mycket mindre än förväntat på grund av att ickeauktoriserade aktörer lägger beslag på de värdefulla batterierna istället.

Dessa aktörer ger helt enkelt bättre bud på batterierna och Kina misstänker att det beror på att de slarvar med protokollen för att spara pengar. 

Batteripacken anses typiskt förbrukade när deras kapacitet sjunkit till 70–80 procent. 

Tekniken för att hantera de olikformiga cellerna får inte kosta för mycket, för då blir det billigare att använda nya batterier i energilagret. Då blir det istället återvinnare som budar hem de begagnade batterierna.

MER LÄSNING:
 
Pappersmagasinet Nyhetsbrev
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik

Anne-Charlotte
Sparrvik

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)