Den ser mer ut som en traktor men är byggd av de komponenter som ska användas i den kommersiella versionen. Volta Trucks ska nu provköra bygget under några månader för att under nästa år omvandla resultaten till en förserie som kan testas av kunder.
Det har inte tagit mer än åtta månader att få fram fordonet som ska ses som en testplattform där man dels kan utvärdera komponenter som batterier och drivlina, dels kan testa olika laster och klimatförhållanden.
Bolaget är grundat av två svenskar – Carl-Magnus Norden och Kjell Walöen – men verksamheten bedrivs i England och det är också där som prototypen, som döpts till Volta Minus One, nu ska testas.
Lastbilen är designad för stadstrafik med låg förarplats – som i en personbil – för att göra det enklare att kliva i och ur. Det är skjutdörrar till hytten och förarsätet är placerat i mitten för att ge bättre sikt runt om. Det finns kameror som ser runt hela fordonet, som är tvåaxligt med en lastkapacitet på 8,6 ton. Totalvikten hamnar då på 16 ton.
Batterierna är från amerikanska Proterra med en kapacitet på 160 till 200 kWh vilket ger en räckvidd på 150 till 200 km med en toppfart på 80 km/h.
Även den integrerade drivlinan och motorn som sitter i bakaxeln är amerikansk, från Meritor.
Planen är att ta fram en produktionsnära version av lastbilen som kan testas av kunder under nästa år för att starta produktionen i december 2022.