JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.
Annonsera Utgivningsplan Månadsmagasinet Prenumerera Konsultguide Om oss  About / Advertise

En elektrisk helikopterresa på åtta minuter ska ersätta 30 minuters bilresa mellan Northvolts batterifabrik och flygplatsen i Skellefteå. Experimentet är en del i flygplatsens utvecklingsprojekt kring elflyg.

Helikopterpendeln över en sträcka på 25 kilometer ska tas i drift i december nästa år. Laddinfrastruktur finns redan på plats.

Fordonstypen kallas närmare bestämt för en elektrisk VTOL (vertical takeoff and landning) – en drönare som kan bära passagerare.

Experimentet är en del av ett projekt som Skellefteå Airport tagit initiativet till. Det heter Elis. Flygplatsen har fått nytt liv efter Northvolts etablering på orten. Hit kommer betydligt fler besökare numera, och nya linjer har öppnats.

Projektet Elis ska försöka göra Skellefteå flygplats till ett nav för utveckling och test av elektriska drönare och flygplan. 

En dröm är att driva Europas första kommersiella rutter för elflyg.

Henrik
Littorin

– Men mycket måste hända i flygindustrin innan dess, säger projektledaren Henrik Littorin.

Och det har Sverige bestämt att det ska göra. År 2030 ska allt svenskt inrikesflyg vara fossilfritt. År 2045 ska alla starter från Sverige vara fossilfria.

– Vi har Europas mest aggressiva mål, säger Henrik Littorin.

Fram till 2030 kommer fossilfritt flyg att drivas av biodiesel, spår han. På 2030-talet kommer batteriflyg att börja växa. 

Elektrisk VTOL kan vara starten på den utvecklingen. På sikt kan de få samma milpris som biltaxi. 

Små flygfarkoster av det slaget har en helt annan ekonomi än stora passagerarplan. Smådestinationer blir realistiska, liksom resor med få passagerare. 

– En nyckelaspekt med projektet är att utforska nya mönster inom flygtransport.

En idé som nästan föreslagit sig självt med tanke på hur geografin ser ut, är att flyga över Bottenviken till Finland i en sexsitsig drönare.

I Karleby och Jakobstad i Finland finns det de som idag tar omvägen över land i veckopendling. Bil till Skellefteå landvägen runt Bottenviken är en sträcka på 580 kilometer som tar sju timmar.

Fågelvägen på 200 km skulle ta en halvtimme.

– Klarar vi det kommer vi att lära oss jättemycket

MER LÄSNING:
 
 
Pappersmagasinet Nyhetsbrev
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik

Anne-Charlotte
Sparrvik

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)