Geely har tydligt sagt att företaget inte är imponerat av Tesla. Nu avslöjar dock det kinesiska företaget att det designar in krafttransistorer i kiselkarbid i sin kommande plattform för elbilar. Idag är Tesla ensamt om sälja elbilar med SiC-teknik.
För ett år sedan presenterade Geely den grund som gruppens bilmärken ska bygga elbilar på. Här ingår märken som Volvo och Lotus.
Det handlar om en ny arkitektur, kallad SEA (Sustainable Experience Architecture), som Geely under en pressträff i somras pekade ut som mekaniskt överlägsen Teslas skapelser. Teslas elbilsplattform ligger efter när det kommer till interiörutrymmen, buller, vibrationer, allmän körkomfort och produktionskostnader, hävdar kinesen.
Men tydligt är att Tesla gör nått rätt i Geelys ögon. Tesla är idag så vitt känt ensamt om att sälja elbilar som ersatt kiselbaserade krafttransistorer mot kiselkarbid i sin drivlina – och det är något Geely just nu håller på att integrera i sin kommande elbilsplattform, enligt ett pressmeddelande.
Geely och japanska Rohm har samarbetat sedan två år, där ett av målen för Geely är att öka räckvidden på sina elbilar och samtidig minska laddtid och batterikostnad. Nu meddelar de två företagen att de inlett ett djupare strategiskt samarbete som innebär att utveckla avancerad teknik inom fordonsområdet.
Samtidigt avslöjar Geely integration av avancerade växelriktare och ett inbyggt laddsystem – allt baserat på Rohms kraftkomponenter i kiselkarbid – i den elbilsplattform som företaget just nu utvecklar.