JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.
söndag 28 november 2021 VECKA 47

Den kanadensiska provinshuvudstaden Québec bad om anbud på en battericellsfabrik och uppdraget att bygga den gick till brittiska Britishvolt.

Efter norska Freyr har nu ytterligare en europeisk batteriuppstickare expanderat till Nordamerika. Det är Britishvolt som kommer att kopiera sin fabrik i Blyth till kanadensiska Québec.

Britishvolt är inte klar i Blyth, Northcumberland, ännu och Québec-anläggningen kommer att växa upp med en eftersläpning på 1–2 år.

Philippe
Couillard

– Vi ska spegla vår anläggning i Northcumberland så gott det går och dra nytta av de läxor vi lär oss där, säger Philippe Couillard som är ordförande i Britishvolt Canada och just nu i färd med att välja byggplats.

Förlagan i Blyth ska enligt tidigare meddelade planer starta en produktion på 10 GWh år 2023 och vara uppe i 35 GWh år 2027.

I Québec bygger Britishvolt dessutom eget forskningscenter och tillverkning av anoder och katoder.

Québec är inställt på att därefter fortsätta vidare ända upp till 60 GWh. Men Philippe Couillard har en spaning: att den planerade årsproduktionen kanske blir ännu högre allteftersom tekniken utvecklas och kanske kommer att tillåta en högre energidensitet.

Han tror Britishvolt kommer att ha en första fas av tillverkning i dagens litiumjonkemier och en andra fas som använder fasta elektrolyter. Det senare är något som Britishvolt utvecklar i ett projekt tillsammans med Oxforduniversitetet och kemiföretaget Johnson Matthey.

Råmaterial är en kritisk punkt för alla de som bygger batterifabriker, men litium finns i Kanada – landet levererar bland annat till Northvolt.

En annan kritisk punkt är tillgången till klimatsnäll energi eftersom battericellsproduktion kräver mycket energi. I Québec finns massor av vattenkraft med en sammanlagd kapacitet på 37 GW och dammar som lagrar 176 TWh. Att producera battericeller på något annat än klimatneutral energi vore ”ointuitivt” enligt Philippe Couillard.

I Québec finns även hamn och järnväg. Och Kanada stöder klimatomställningprojekt.

I grannprovinsen Ontario finns kunder, det är landets bilindustricentrum och ger sitt stöd till projektet. Där kommer cellerna även att sättas samman till batterier.

Vad gäller kobolt vill Britishvolt inte överge det fattiga Kongo som leverantör utan arbetar istället sedan den 7 oktober med organisationen Fair Cobalt Alliance för att utveckla rättvisa villkor och försöka få barnarbetare att lämna gruvorna och istället ägna sig åt skolan.

Vad gäller marknaden för elbilsbatterier säger Philippe Couillard följande:

– Om du tittar på en graf för efterfrågan så är det uppenbart att utbudet inte hänger med och att gapet mellan dem kommer att fortsätta att växa i framtiden.

Ytterkligare en battericellsfabrik, på 10 GWh, planeras regionen av Ontariobolaget Stromvolt. Det projektet är i stadiet att det söker partners, plats och myndighetsstöd.

Québecs modell att be om anbud till en batterifabrik till orten används även av staden Coventry i Storbritannien, som ännu inte meddelat att någon nappat.

I Sverige och Norge har tvärtom Northvolt och Morrow låtit orter tävla om varför just de ska få en fabrik Så gjorde även Britishvolt innan det valde Blyth.

Nedan: Batteritillverkning gör av med mycket energi, men Québec har massor av vattenkraft.

MER LÄSNING:
 
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus