Quark och Terrier är superbiltillverkaren Koenigseggs första egenutvecklade elmotor och tillhörande drivenhet. Tillsammans ska de ge den kommande hybridmodellen Gemera världsledande prestanda upp till 400 km/h.
Gemera är något så ovanligt som en fyrsitsig supersportbil som både har en förbränningsmotor och tre elmotorer. De ska komma i produktion under året.
Före jul släppte Koenigsegg lite detaljer om David, den egenutvecklade sexfasinvertern med kiselkarbidkomponenter. Nu får vi veta mer om elmotorn som även den tagits fram i huset och döpts till Quark.
Motorn är kompakt, men ska trots det ge högst vridmoment i förhållande till effekt och vikt i industrin, skriver Koenigsegg i ett pressmeddelande. Den har ett vridmoment upp till 600 Nm och en effect på 250 kW. Utan extrafunktioner väger Quark runt 28,5 kg.
Företaget har också satt ihop ett drivpaket kallat Terrier med två elmotorer och en inverter plus en planetväxel.