Heide i Norra Tyskland, vid Tyska bukten, tio mil från Danmark, blir platsen för Northvolts tredje battericellsfabrik. Det berättar ett pressmeddelande från företaget.
Produktionsstart för ”Drei” (”tre” på tyska) är beräknad till år 2025. Anläggningen ska till slut få samma storlek som Ett i Skellefteå, 60 GWh.
Den kommer på sikt att ha 3000 anställda – 50 per GWh. Rekryteringen har startat. Rekryteringen av fabriksarbetare kommer att starta på allvar år 2024.
Batteriindustrin är en klimatindustri och det är med tanke på det rätt ände av Tyskland som Northvolt installerar sig i eftersom Tyskland producerar mycket vindkraft i norr och landet har samma problem som Sverige: brist på kraftledningar söderut. Regionens elmix är kontinentens renaste, enligt Northvolt.
Precis som i Skellefteå kommer Northvolt att bygga en återvinningsanläggning intill gigafabriken. Den kommer inte bara att återvinna batterier utan även biprodukter från tillverkningen.
Christofer Haux |
Tillförordnad vd för Drei är en Chalmersingenjör, Christofer Haux, som jobbat på Northvolt snart fem år och lett avdelningen ”Automotive and Foundry” som utvecklar produkter efter kundkrav.
Northvolt räknar Drei som sin tredje cellfabrik. Gigafabriken som Northvolt bygger med Volvo i Torslanda ska bli på 50 GWh och Northvolt summerar därmed sin egen aktuella pipeline för battericellsproduktion till 170 GWh.
Men fabriken med VW i Salzgitter då? Nej, den har VW övertagit. Hösten 2019 startade de ett projekt att bygga en gigafabrik kallad ”Zwei” i Salzgitter tillsammans. Men senare bestämde sig VW för att bygga den på egen hand. Northvolt säljer sin andel.
En annonsering om en fabrik i Europa var väntad.
Northvolt har ända sedan grundandet planerat att bygga många gigafabriker. Ambitionen tycks snarast ha ökat med åren. Northvolt har deklarerat att kan tänka sig att bygga även i USA och Asien.
Bilden ovan är från samma datormodell som Northvolt tidigare använt för att illustrera fabriken i Torslanda.