De två första naven för svenska Voltas elektriska hyrlastbilar ska sättas upp sydöst respektive om norr om Paris. Troligen blir det även nav utanför London.
Svenska Volta har förhandsbeställningar på 4500 exemplar av sin ellastbil Volta Zero. Och det är gott så – ordervärdet är på en miljard euro.
Men ännu intressantare är den tjänst som Volta planerar under beteckningen truck-as-a-service. Nu byggs centraler för den verksamheten utanför Paris och London.
Här kommer det att gå att leasa lastbilen Volta Zero med allt inkluderat av service, underhåll, försäkring och utbildning. Några av de blivande kunderna har distributionslager i området.
På ett nav ska finnas åtta verkstäder för rutinunderhåll av på sikt 600 lastbilar plus kontor, call center med dygnetruntöppet och klassrum för förare, säljteam och tekniker.
Man kanske kan kalla det för en hyrlastbilstjänst med benefits?
Du får någon att hålla i handen om du vill växla till elektrisk frakt men känner osäkerhet kring hur det fungerar och vad det kommer att kosta. Med Volta får du kostnadskoll och vägledning i månadslånga kontrakt.
Volta lägger sina nav i anslutning till viktiga transportleder, och inte bara väg utan även vatten och räls. Detta eftersom multimodal transport är framtiden, enligt Volta – och en mycket nära framtid dessutom.
Platser som ska få nav nästa år är Madrid, Milano, tyska regionen Rhen-Ruhr och nederländska Randstadregionen.
Volta med partners tillverkar en egen ellastbil, Zero, som företaget beskriver som världens första skräddarsydda elektriska 16-tonnare för urban logistik.
Den har en räckvidd på 150 – 200 km, och är säkrare bland annat genom att föraren sitter på låg höjd i en glasbur med mycket god sikt – 220 grader.
Första prototypen av Volta släpptes i september 2020. I mitten av i år kommer de första skarpa exemplaren. Tillverkningen kommer att ske i Österrike.